Is een telefoon een computer?

Ik en een vriend hebben een discussie of een telefoon (smartphone) een computer is ja of nee. Ik zeg van wel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doe dit: Bedenk zelf allebei een definitie van wat een computer is en kijk of je beiden tot een eenzijdige definitie kan komen. Ga daarna kijken of een smartphone binnen die definitie valt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer De Engelse wiki vat het onder mobiele computer. Ik heb nog een 8086 gehad (zoek het op). Dat was een desktopPC waarmee ik nog de helft niet kan van wat ik met mijn smartphone nu kan. Het was een apparaat zonder: -netwerk/internetfunctie
-ingebouwd opslaggeheugen (HDD)
-kleurenscherm
-3d grafische kaart
-multicore processor En dat is een computer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://uh.edu/engines/2865_ibm_pc.jpg

Antwoorden (1)

Ja. Althans een smartphone zeker.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Computer

Een computer is een apparaat waarmee gegevens volgens formele procedures (algoritmen) kunnen worden verwerkt. Meestal wordt met het woord computer een elektronisch, digitaal apparaat bedoeld, maar er bestaan ook mechanische en analoge computers. Daarnaast kan een computer in verschillende getalstelsels zoals het decimale (tientallige) of binaire (tweetallige) stelsel werken. De huidige computers werken alle in het binaire stelsel.

De genoemde procedures liggen vast in een of meer programma's, software genoemd, die door de gebruiker gewisseld kunnen worden. Zijn de programma's niet verwisselbaar, dan spreekt men niet over een computer maar over een controller of processor.

Alleen in spraakgebruik zal het niet zo snel gezegd worden, dan noem je vaak alleen een desktop en een laptop een computer.