Werkt een touchscreen op lichaamstemperatuur?

Zo ja, waarom werkt mijn iphone dan ook als ik ontzettend koude vingers heb en werkt het niet als ik een voorwerp gebruik dat wel op kamertemperatuur is

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat werkt niet op lichaamstemperatuur. Denk maar eens aan van die stokjes die je ook meestal erbij krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige wel, andere niet.
Aanraakgevoelige knoppen op apperatuur kan je meestal alleen met je warme vingers bedienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om een touch-telefoon te laten werken, maar bijna alle methoden werken niet met temperatuur, maar met electrische signalen (de iphone ook)

Zie bronartikel voor meer uitleg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het type touch screen dat vaak in gadgets wordt toegepast, is een methode die is gebaseerd op elektrische weerstand. Bovenop de glasplaat van een normaal beeldscherm worden twee lagen met elektrisch geleidend materiaal gelegd, met daar tussenin een laag met elementen die beide lagen uit elkaar houden. Helemaal bovenaan wordt een krasbestendige laag aangebracht. Als het beeldscherm aan staat, loopt een elektrische stroom door beide lagen heen. Als iemand het beeldscherm ergens aanraakt, maken de twee lagen op die plek opeens contact. Dit zorgt ervoor dat het elektrische veld op die plek verandert en dat wordt opgepikt door het besturingssysteem van het beeldscherm. De verandering in het elektrische veld wordt vertaald in coördinaten op het beeldscherm. Deze informatie wordt weer gekoppeld aan hetgeen er op het beeldscherm te zien is op die plek. Als er bijvoorbeeld een pictogram te zien is van Firefox, weet het besturingssysteem dat het de bedoeling is om deze browser op te starten. Deze methode is goedkoop, maar heeft als nadeel dat de lagen niet helemaal transparant zijn, waardoor slechts 75 procent van het licht van het beeldscherm wordt doorgelaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn verschillende technieken waarmee touchscreens werken, de Iphone werkt met een touchscreen dat gebruikt maakt van electrische weerstand.

Bovenop de glasplaat van een normaal beeldscherm worden twee lagen met elektrisch geleidend materiaal gelegd, met daar tussenin een laag met elementen die beide lagen uit elkaar houden. Helemaal bovenaan wordt een krasbestendige laag aangebracht.

Als het beeldscherm aan staat, loopt een elektrische stroom door beide lagen heen. Als iemand het beeldscherm ergens aanraakt, maken de twee lagen op die plek opeens contact. Dit zorgt ervoor dat het elektrische veld op die plek verandert en dat wordt opgepikt door het besturingssysteem van het beeldscherm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat een touchscreen werkt op touch. En niet op lichaamstemperatuur. Anders zou als het buiten vriest je telefoon spontaan moeten gaan bellen of als het juist bloedje heet is automatisch uitgaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijna alle touchscreens behalve bijv van iphone werken zoals hierboven beschreven.
Door goede aanraking gaan twee lagen tegen elkaar aan.

Ikzelf heb een iphone en die is van hard materiaal en kan ik zelfs dingen mee doen zonder het scherm aan te raken. Die werkt dus anders. Ik denk op energie ofzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste 'oude touchscreens' werken met druk: als je op het scherm drukt, raken op dat punt twee lagen elkaar, waardoor er op dat punt een stroom kan gaan lopen.

Een ander soort touchscreen werkt met een condensator, een laag die een elektrische spanning kan opslaan. Als je deze laag aanraakt, neemt de spanning op dit punt af, waardoor de aanraking kan worden geregistreerd. Het nadeel van beide bovenstaande methodes is dat het scherm maar een aanraking tegelijk kan registreren.

Daarom is voor de iPhone gebruik gemaakt van een bijzonder soort condensator: eentje waarbij alle mogelijke posities van aanraking van tevoren al zijn bepaald door een matrix van stroken (zie plaatje). Hierdoor kan het scherm meerdere aanrakingen tegelijk registreren.

De werking van het touchscreen van de iPhone berust dus op de geleiding van elektrische stroom door je vinger (of een ander lichaamsdeel, ik hou het netjes).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weetje hoe het komt? Apple zuigt :)