Hoe kan het dat een elektrische klok voor loopt?

Meerdere elektrische klokken in mijn huis lopen voor (klok magnetron, stoomoven en wekkers). Nadat ze op de juiste tijd zijn ingesteld, duurt het enige dagen/weken en dan lopen ze steeds meer voor.
Enig idee hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (2)

Het enige dat ik kan bedenken is het volgende:
In het algemeen kunnen elektronische klokken niet voor- of achter lopen. Ze tellen de lichtfrequentie (50 Hz) en die is op lange termijn zeer precies. Het zou kunnen zijn, dat er ernstige stoorpulsen zitten op je lichtnet. Die extra pieken worden dan meegeteld door je klokken en dan lopen ze harder. Zonder technische meetinstrumenten is de bron van deze vervuiling niet te vinden.
escape
13 jaar geleden
De klokken in dat soort apparaten zij eigenlijk maar goedkope simpele tellertjes die werken vaak met een eigen clock pulse die niet gereset wordt (op tijd gezet of gekalibreerd wordt) en daardoor dus na een paar weken gaat afwijken. Het is trouwens niet bij elk apparaat zo hoor, soms blijven ze wel goed op tijd, bv in harddisk recorders.