Wat is het verschil tussen een XVB 4G, een UTP of een VOB kabel ?

Moet ik ze alle 3 laten installeren ? Is 1 van de 3 voldoende ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Een VOB-draad is een enkele, volkoperen geleidingsdraad met daar omheen pvc-isolatie. Dergelijke draden worden gebruikt om in buizen te trekken (zie plaatje). Meerdere VOB draden naast elkaar gaan storend op elkaar werken.

XVB-kabel bestaat uit een isolerende mantel die is aangebracht rondom 1 of meerdere apart geïsoleerde volkoperen geleiders (dus rondom 1 of meer VOB draden). Zo'n kabel voorkomt dat de VOB-draden met elkaar interfereren (zie plaatje).

UTP kabel wordt vooral gebruikt voor telefonie en computerbekabelnig. Is dus toch ietwat anders dan de bovenste twee kabelsoorten die voor normale stroomvoorziening worden gebruikt.