Is het mogelijk een motor van een loopband -met een defect elektronisch circuit- d.m.v. een soort van 'dimmer' qua snelheid te regelen?

De -ingewikkelde- electronica (Chinese herkomst) van mijn loopband is defect maar het motortje werkt nog goed. Repareren blijkt niet mogelijk. Nu had ik zelf het idee opgevat om bijvoorbeeld het 'regelmechanisme' uit een stofzuiger óf een afzuigkap daarvoor te gebruiken.
-Kan dat?
-Zijn er nog meer opties?
-En belangrijker nog: waar moet ik opletten, rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb te weinig informatie,
Hier kan ik zo geen antwoord op geven De vraag is: Wat voor sturings mechanisme zat er op?
Is dat "stroom gestuurd" (middels diodes, condensatoren (of chip) en power transistors of is dat spannings gestuurd. Ik heb zelf een keer een electrische figuurzaag kunnen repareren door de 4 diodes te vervangen die de electronica van gelijkstroom voorzagen. Was ook niet "repareerbaar" .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Reinier, oeiiiiiiiiiiiii wat een vragen. Ik kan je helaas verder niet helpen want ik heb daar geen verstand van. Bedankt in ieder geval voor je aandacht.

Antwoorden (2)

Als de motor op 230 V wisselspanning werkt dan zal een lichtdimmer met voldoende capaciteit ook voldoen, dan kan je de stofzuiger heel laten.
De regeling in een afzuigkap is meestal niet bruikbaar omdat hier een klein motortje inzit met doorgaans een regeling door middel van 3 schakelaartjes.
Als er een gelijkstroommotor in zit wordt het een gecompliceerd verhaal waar ik niet aan zou beginnen.

Toegevoegd na 1 uur:
De lichtdimmer moet behalve voldoende capaciteit ook nog met inductieve belasting kunnen werken, de iets duurdere exemplaren zijn daar meestal wel toe in staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Gkanjer,

er zijn vele typen motoren, voor transportbanden wordt vaak de inductor motor of draaistroom motor toegepast.
is het een krachtstroom motor? dan kan je met frequentieregelingen de snelheid regelen.
hiervoor zijn apparaten in de handel, kost wel een berg geld, maar dan ben je wel in één keer klaar!
vraag er naar bij de motorenhandel, installateur.(of internet)
schrijf het type plaatje over, dan weet de installateur waarnaar hij moet zoeken.

is het een enkelfasige inductor motor dan kan je het eenvoudigst met een (auto)trafo de boel regelen.
geen groot regelbereik, maar goedkoop en je kan er een eind mee komen.

is het een kleine transportband, dan kan je de motor vervangen door een collectormotor, die kan je heel mooi regelen met een standaard huishoud dimmer, zo een waarmee je ook het licht in de woonkamer regelt. wel even naar het vermogen kijken, want de dimmer moet het wel aan kunnen.

een collector motor MOET altijd worden belast, anders draait hij kapot. (probeer dit maar eens met een oude stofzuigermotor, waarvan je de waaier hebt verwijderd)

veel suc6
groeten, Dré