waarvoor dient het derde draadje aan een 3-fase motor als er maar 2 polen zijn van een accu? is dat de ground?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Een 3-fase motor wordt aangesloten op een 3-fasen wisselstroom net, ook wel met een ouderwetse naam draaistroom genoemd.
Een accu geeft gelijkstroom, daar is zonder omvormer nooit een 3-fase motor mee te voeden.
Een 3-fase motor heeft trouwens meestal 6 draden om aan te sluiten: elk van de 3 wikkelingen heeft een eigen stel aansluitingen zodat de motor in ster of driehoek aangesloten kan worden.
De motoren die in wasmachines gebruikt worden zijn weer een verhaal apart: daar wordt ten opzichte van de nuldraad één wikkeling rechtstreeks op de fase aangesloten, en één draad gaat via een condensator.
De condensator geeft een faseverschuiving in de tweede wikkeling zodat het anker in een bepaalde richting door het magneetveld wordt meegetrokken.
Je kunt dan door het omwisselen van welke wikkeling direct en welke wikkeling via de condensator gevoed wordt de draairichting van de motor bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie uitleg en mooie animated gif.
Bij de motor kan de derde draad ook de 'middennul' zijn; zet je spanning op een van beide draden, draait de motor rechtsom en op de andere draad (tov van de nul) draait de motor linksom.