Hoe komt het dat onze wasmachine heel vaak niet centrifugeert?

We hebben een MIELE Novotronic W822. En aan het einde van het programma moet hij centrifugeren maar vaak doet hij dat niet. We hebben de schokdempers al vervangen maar hij doet het nog steeds niet. Weet iemand hoe dat kan of hoe het op te lossen is?

Toegevoegd na 1 uur:
Geld het ook voor handdoeken?
En waar zitten precies de sensoren voor de draaibalans? (voordat we hem helemaal kapotmaken ;))

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miele, er is geen betere...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat de spoelstop misschien aan?

Het beste antwoord

Heb zelf ook een miele. In de handleiding staat dat ie niet centrifugeert als hij de trommel niet in balans kan brengen. Kan voorkomen als er maar heel weinig stukken wasgoed inzitten die per stuk groot zijn. (Enkele deken bv.) De machine probeert dan een paar keer te beginnen met centrifugeren maar als na een paar pogingen de was nog niet netjes verdeelt komt te zitten stopt ie er mee.

Technisch kan dit dus ook optreden als de sensoren voor de draaibalans kapot zijn, als de machine op een niet stabiele (houten vloer???) ondergrond staat.

Toegevoegd na 4 uur:
Even een forum toegevoegd over miele euvels (met centrifugeren).
Het blijkt dat ze die sensor "elektronische onbalans" noemen. Waar dat stuk zit weet ik helaas niet...heb het ook van de leverancier indertijd.
Tussendoor vond ik op internet ook dat er problemen kunnen ontstaan door versleten lagers. Lijkt me inderdaad dat als daar speling in komt het heel lastig wordt om de trillingen te onderdrukken bij centrifugeren en zal die onbalans regeling het ding laten afslaan bij centrifugeren.

wat betreft je handdoeken: Die nemen veel water op en zijn dan zwaar. Echter, zitten er genoeg in dan moet normaal gecentrifugeerd kunnen worden. Want door het aanloop systeem zullen ze zich normaal goed verdelen over de trommel.

ps Wij hebben overigens een ander model, de novotronic w985 inmiddels al een 15 jaar oud.