Hoe bereken je de extreme waarden van een functie op de grafische rekenmachine TI-84 plus?

Onze wiskundeleraar legde het heel erg onduidelijk uit. Ik weet wel hoe ik de functie in moet voeren, ik de grafiek kan zien, en via calc. zie ik minimum en maximum, maar als ik daar op klik, krijg ik niet de extreme waarden die ik zou moeten krijgen, maar iets heel anders. Ik zal wel iets fout doen. Kan iemand zeggen hoe je precies (op welke knopjes je moet drukken) de extreme waarden krijgt? Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

gewoon second en dan calc, dan maximum en minimum, dan links van het punt. Dan rechts en dan gokken (guess).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je de blauwe ‘2nd’ knop indrukt en vervolgens op de knop ‘Zoom’ drukt (met daarboven ‘Format’), staan al die opties aan de linkerkant? Misschien dat je ‘PolarGC’ ingeschakeld hebt in plaats van ‘RectGC’.

Probeer dus RectGC in te schakelen.

Dat gaf mij laatst ook verkeerde waardes bij de grafiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij was het CALC -> in dat minuutje óf de vijfde óf het achtste keuze (ligt eraan welke intersect is want die moet je NIET hebben) dan vraagt die om left boundary. moet je pijltjes naar de linkerkant van de top of dal, enter drukken en dan aan de rechterkant herhalen. dan vraagt ie om een benadering te doen maar druk gewoon op enter en dan staan de waarden als het goed is in beeld

Toegevoegd na 2 minuten:
maar de afgeleide van die functie herleiden op nul en zo de x oplossen en die weer invullen in de originele functie dan heb je y waarde is toch veel leuker om te doen? en maak je ook nog indruk op de leraar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet de haakjes, want anders kunnen er fouten bij de antwoord of ergens anders ontstaan.