Moet een 32 ampere zekering door een energieleverancier aangelegd worden of kunnen we dit zelf doen?

We overwegen om een sauna te kopen met een kachel van ca. 4,8kW. Er wordt geadviseerd om hiervoor een 32 ampere zekering te gebruiken. Hoe weet ik of onze zekeringskast hiervoor geschikt is? We hebben nu 7 groepen, is dit uit te breiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Als het om de hoofdzekering gaat bij de teller is het antwoord nee.
Gaat het om een nieuwe kring vanaf je zekeringkast, dan mag je zelf een kring bijplaatsen, afgezekerd met 32A. Gebruik wel 4mm² kabel.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik vergat bijna te zeggen dat je ook een 30mA verliesstroomschakelaar moet hebben. Het is een vochtige ruimte.
Kijk dit zeker na, het gaat om je leven.

Als je heel weinig kennis hebt, laat dit dan doen door iemand met kennis van zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die nieuwe kring loopt toch uiteindelijk over de hoofdzekering???
Of zie ik dat zo fout?
ronron1212
12 jaar geleden
Nee dat zie je goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zekeringkast plaats je een nieuwe zekering van 32A. Hierop sluit je een kabel aan van 4mm² naar je sauna.
Dit mag je alleen doen, als de hoofdzekering 32A is. Is die zwakker dan moet de leverancier een grotere zekering plaatsen + nog aanpassingen. Dit mag je niet zelf doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is dan ook, of de kachel een krachtstroomaansluiting nodig heeft...

Andere antwoorden (2)

Je mag dit alleen veranderen door een erkende instalateur.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het uitbreiden of veranderen van een zekeringkast is werk voor een erkende installateur. Als je dit zelf doet en er gaat daarna iets fout dan ben je zelf aansprakelijk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag wel, mits je je aan de regels houdt. Een deugdelijke aarding hebben bv. Want je riskeert je leven in een vochtige sauna.
Een standaard groep heeft 16A en een hoofdzekering tussen 35A en 63A, afhankelijk hoe oud het huis is. Zit er reeds een 63A hoofdzekering is, is het waarschijnlijk ook geen probleem hier de sauna op (een eigen groep) op aan te sluiten. Is de hoofdzekering maar 35A, dan zul je je een nieuwe hoofdzekering moeten LATEN aanleggen (en door de energieleverancier laten verzegelen). Als je er geen verstand van hebt, doe je er verstandig aan de aansluiting van de saunakachel eveneens aan te laten leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. +