Is dit een direct en duidelijke uitleg van een condensator? zie bijschrift

Bij situatie 1 is er sprake van geen condensator, bij 2 wel.

Stel, bij punt A word er iedere seconden 1 persoon naar B gestuurd. Bij situatie 1 zal er bij B dus iedere seconde 1 persoon arriveren. Bij situatie 2 word er ook iedere seconde 1 persoon van A naar B gestuurd. Alleen is er nu een “condensator” aangebracht onderweg. Bij deze condensator moeten er steeds 5 mensen zijn willen ze erdoor kunnen. Dus nu zal er iedere seconde 1 persoon vertrekken van punt A, maar om de 5 seconden komen er in één keer 5 mensen aan bij B

Even terug naar de ontsteking: in plaats van dat er iedere seconde een puls zou zijn, is er nu om de 5 seconde een (zwaardere) puls.

Dus de capaciteit (in het vorige voorbeeld, het aantal mensen wat er moet zijn voordat ze erdoor mogen) bepaald hoe veel pulsen er per een bepaalde tijdseenheid doorgegeven worden.

Alvast hartstikke bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als ik je vraag goed begrijp wil je eerder weten hoe de ontsteking werkt en wat de condensator daar nu in doet....

een condensator is een soort van accutje welke een lading op kan nemen en af kan geven, maar enkel in 1 richting. Hierdoor lijkt het met wisselspanning dat deze stroom doorlaat en bij gelijkspanning laad deze enkel op zodat de stroom steeds minder wordt.

Als je dus jou vergelijking met mensen pakt gaat dat als volgt, volgens jou heeft de condensator een capaciteit voor 5 personen, denk voor het gemak een latex wand in het midden van het hokje...

als je nu van 1 kant mensen laat lopen (gelijkspanning), dan kunnen er 5 mensen in, maar de latex muur laat zich steeds moeilijker opzij drukken dus het duur per persoon langer voor deze er in zit. als deze mensen van 1 kant lopen zit het hokje vol bij 5 mensen.

zorg je nu voor een opening aan de vullende kant (kortsluiting) dan schieten de mensen door de veerkracht van de latex muur er in een keer uit.

laat je nu de mensen om en om van links naar recht lopen (wisselspanning), dan duwen de mensen die er in gaan steeds de mensen die er al in zitten er uit, de eerste gaat het makkelijkst, de laatste het moeilijks (de latex muur!).

In een ontsteking werkt het als volgt, een spoel wordt opgeladen als het contactpunt gemaakt is, gaat het contactpunt open wil de spoel nog steeds de stroom in stand houden.

Hij geeft tegenkracht terug, met enorm veel energie, door de secundaire spoel in je bobine (soort transformator) wordt deze spanning omhoog gebracht (tussen de 15000 en 25000 volt) en geeft een vonk.
aan de laagspanningskant wordt deze puls ook gegeven, maar dan met een lagere spanning en de daarbij behorende hoge stroom, hier wil hij ook vonken. De condensator laat deze stroom door en sluit hem dus eigenlijk kort, zodat er geen vonk over je contactpunten loopt.

Is het een CDI ontsteking is het iets anders, dan laad de stroom langzaam de condensator op. Als de puls komt laat hij in 1 keer de lading via een bobine lopen, zodat daar een snelle korte piek komt en dus een vonk over de bougie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is geen correcte uitleg van een condensator. De mensen die van A naar B reizen zullen in de condensator een onneembare vesting vinden. Tenzij ze hem kapot maken (doorslag).
Alleen als de mensen heen en weer gaan rennen (wisselstroom) gaat de condensator een functie krijgen.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dankuwel.
Misschien enig idee hoe dit toch uit te leggen is op dit niveau? op het heen-en-weer rennen na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heen en weer rennen _is_ de uitleg op dit niveau.
Een condensator is een opslagbuffer en geen doorgangskanaal (voor gelijkstroom). Als je het in jouw ontstekingsverhaal: de aanvoer is maximaal 2 mensen per seconde, voor je ontsteking heb je er 10 per seconde nodig, dus bouw je een buffer die je vult tot er 10 mensen inzitten (dat duurt 5 seconden) en dan laat je die 10 er allemaal tegelijk in 1 seconde weer uitrennen (niet er doorheen!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dank