is deze laser pen legaal in Nederland?

ik wil graag een laser pen halen
maar ik bestel hem vanuit het buitenland ik weet wel dat het een 5MW laser pen is maar mag ik die hebben in nederland?
en zal ik hiermee problemen krijgen bij de douane
en wat zijn de gevolgen van de problemen bij de douane?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, mijn antwoord in 3 stukken geknipt omdat ik te snel was met plaatsen... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mw of mw (factor miljard verschil)?

Antwoorden (3)

Laserpennen met een vermogen t/m 5mW mag je in Nederland gewoon bestellen. Een goede site waar ik ze ook vaak bestel:

Laserpennen.com
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus ik kan deze gewoon kopen zonder dat ik problemen krijg bij de douane
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, want hij is minder dan 5 mW. Ik ken iemand die er 1 van 200 mW heeft besteld uit het buitenland, die kwam ook binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje voor jullie uitleg
Laserpenen van klasse 3 en een vermogen van 5 mw zijn in Nederland toegestaan.
Hoger dan 5 mw is verboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
okee dankje voor je uitleg
De handel (en de import) van laserpointerers in Nederland staat onder toezicht van de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit)

Check even de 1e link naar de site van de NVWA voor uitgebreid uitleg over de normen waaraan een laserpointer (en ook lasergadgets) moet voldoen, en wat geregeld is.
Via de menu's aan de linkerkant van de pagina vind je informatie over verschillende aspecten, en de classificatie van de lasers.

Iemand die een verboden laserapparaat importeert riskeert een fikse boeten van de Douane en/of de NVWA die op dat gebied heel nauw samenwerken.

Het is dus niet per definitie verboden voor een particulier om een laserpoint in zijn bezit te hebben, zelfs wanneer de import en de handel verboden is.
Maar dat sluit niet uit dat als je een laserpointer gebruikt die te veel vermogen heeft, en je dan door de Politie of een andere toezichthouder hierop wordt betrapt, de laserpointer in beslag wordt genomen, en je een boete of zelfs een gevangenisstraf krijgt, omdat deze apparaten zeer ernstige oogletsel kunnen veroorzaken.

Lasers die vallen buiten de klassen die genoemd staan op de pagina van de NVWA mag je sowieso als verboden beschouwen, en dat is in ieder geval het apparaat die je omschrijft.
Alles boven een vermogen van 1mW is in principe verboden, maar belangrijker nog, kan zeer gevaarlijk voor jou of anderen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps!
Typfoutje: "Alles boven een vermogen van 5mW is in principe verboden"

Toegevoegd na 4 minuten:
... en als het minder dan 5mW in vermogen heeft, dan moet je ook nog kijken of het van een toegestane klasse is, want niet alleen het vermogen is bepalend voor de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik bedoel mW, dus een milliwatt. MW is een megawatt, en ter vergelijking, dat is meer dan 1000 keer het vermogen van het laatste model van een Bugatti Veyron (zo'n 1200 HP)
Met een laser van 5 MW dan praat je over de wapens van de Death Star, uit de films van Star Wars ;-) 1 HP staat gelijk aan 746 Watt, oftewel 0,746 KW, oftewel 0,000746 MW
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-) ... en geen +je...? :-(