Kun je 2100 mAh batterijen opladen met 1000 mAh oplader?

Kun je 2100 mAh AA NiMH herlaadbare batterijen opladen met een 1000
mAh 5.0v oplader

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Dat is geen enkel probleem.
Theoretisch komt die 2100mAh erop neer dat u dat vermogen beschikbaar heeft.
Een beetje kort door de bocht wil dat zeggen dat 2,1 Ampère kunt verbruiken gedurende 1 uur of 1 Ampère gedurende 2,1 uur.
Nu, uw oplader is "lichter" tov uw batterij maar met voorgaande uileg zal u begrijpen dat het met langer zal duren omdat die minder stroom kan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eenheid mAh geldt wel voor een accu, maar niet voor de lader: deze levert een (maximale) stroom van 1000 mA (1A) zonder de toevoeging "h" van uur.
In theorie zal het laden van een 2100 mAh accu met een 1000 mA lader ruim 2 uur duren.
Het laden van de accu in een bepaald apparaat zal automatisch door het apparaat geregeld worden: als de accu zijn nominale spanning bereikt zal het laden stoppen.
Als je de accu zelf rechtstreeks op de voeding aansluit dan loop je het risico van overladen, met alle gevolgen van dien, zoals kapotte accu en zelfs brand en explosiegevaar.