Ik moet een aansluitpunt hebben als de motor uit is moet ik spanning hebben en niet als hij draait.(VW Tiguan-marterverdrijver) Wie kan mij helpen ?

Eventueel met een tekening of foto.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

De dikke kabel op de startmotor. Deze is direct verbonden aan de accu.
Trouwens bij de pluspool van de accu is ook gemakkelijk een aansluiting te maken.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wordt spelen met een relais.
Relais laten inschakelen als motor draait en verbinding hierboven dan onderbreekt.
Wat ik zou doen is een draadje trekken naar het apparaat en naar binnen vanaf een vast stroompunt en hier een schakelaartje, handbediening tussen zetten. Uiteraard zijn er moeilijkere oplossingen maar daarvoor zal je naar een specialist moeten.

Toegevoegd na 3 uur:
Na even denken een tip, mijn auto heeft alarm en die treed alleen in werking als de deuren afgesloten zijn. Dus ergens onder het dashbord moet een punt zitten waar stroom op komt als de deuren gesloten zijn anders zou het alarm en knipperende lichtje ook niet werken. Hopelijk heb je hierbiets aan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De oplossing van jc54, kabel vanaf de pluspool, gecombineerd met de suggestie van Moordigger, een relais dat de zaak uitschakelt als de motor draait.
Echter, het detecteren of de motor draait is zo goed als onmogelijk.
Tussenoplossing, het relais aansluiten op het contactslot.
Meestal staat je contact alleen aan als de motor draait.
Anders toch de oplossing van HenrikeWitte, een handschakelaartje.
Reddie
9 jaar geleden
De marterverschrikker trekt weinig stroom, je kunt hem dus aansluiten tussen een vaste 12 V en een aansluiting na het contactslot. Als het contact uit staat werkt de verschrikker in serie met alle uitgeschakelde elektra van de auto, maar bij deze serieschakeling krijgt de verschrikker de volle 12 V en de rest van de auto vrijwel niets. Bij inschakelen van het contact sluit je de verschrikker kort zodat hij uit is, en de rest van de auto heeft normaal spanning. Je moet de + van de verschrikker op de vaste 12 V verbinden, de - gaat ná het contact. Als jouw koplampen aan gaan zodra jouw contact aan staat dan kun je ook de + van de koplampen gebruiken in plaats van de contactaansluiting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Goed idee, die serieschakeling.
Plus.