Wat betekent 1080p50?

Als ik op YouTube kijk zie ik bij StukTV opdr. 111 dat er staat 1080p50
Maar wat betekend dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Dit betekend 1080p resolutie ofterwijl 1920x1080, full HD
de 50 staat voor frames per seconds dat betekend dat er 50 fotos per seconde worden gemaakt en zo onstaat die video
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu nog even uitleggen waar de letter p voor staat, want je hebt ook nog 1080i.

Andere antwoorden (1)

1080p50

1080 betekent het aantal horizontale lijnen, in de regel komt het met een 16:9 verhouding neer op 1920x1080 ook wel Full-HD genoemd.

De p staat voor progressive, dat is de manier waarop het beeld is opgeslagen en getoond wordt. Bij interlaced (de tegenhanger) worden alle even en oneven lijnen in een frame gescheiden en weer samengevoegd. Bij progressive wordt het hele frame in een keer opgeslagen/getoond. Progressive geniet de voorkeur, zeker als mensen gaan reencoderen willen er nog wel een interlacing artefacts ontstaan. Je ziet dan dat het beeld in twee sets lijnen is opgebouwd bij beweging.

De 50 staat voor het aantal beelden of frames per seconde, het is een overblijfsel van het PAL systeem en wordt dus voornamelijk in Europa gebruikt, waar men in Amerika veelal 60 fps (NTSC) gebruikt. In cinema gebruikt men dan weer 24 fps.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel voorkomende combinaties zijn:

Europa
1080p25
1080i50
1080p50
720p50

Amerika
1080p30
1080i60
1080p60
720p60