Stel een usb-apparaatje doet het bij 2 Ampère. Kan het kwaad als ik het aansluit op een usb-aansluiting die 4 ampère heeft?

Ik weet:
R = U / I ofwel Weerstand = Spanning / Stroom ofwel Ohm = Volt / Ampère (Wet van Ohm)

of

P = I * U ofwel Vermogen = Stroom * Spanning ofwel Watt = Ampère * Volt

Maar dat heeft hier niet zoveel nut bij.
Ik wil het apparaatje (het is iets met een gloeidraad of iets dergelijks) op deze http://www.allekabels.nl/na/0/1192395/dual-usb-lader.html adapter aansluiten. Omdat ik denk dat het dan iets beter zal werken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan geen kwaad. Een apparaat van bv 2A zal nooit meer vragen dan 2A ook al sluit je het aan op 4A. Andersom is niet aan te raden een apparaat van 4A zal 4A willen als het dan op een 2A trafo oid wordt aangesloten kan deze doorbranden

Antwoorden (2)

Een usb aansluiting is altijd de zelfde spanning, al zou de usb poort 100ampere leveren, dan nog maakt het voorhet aangesloten apparaat niet uit. Wat wel uitmaakt, is als de usb poort maar 1amp leverd en het aangesloten apparaat 2 amp nodog heeft, dan stort de spanning in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het nut van de wet van ohm is juist dat hij hier aangeeft dat het geen verschil zal maken als je een zwaardere USB-voeding pakt:
De weerstand van het aangesloten apparaat bepaalt dat bij de vaste spanning van 5 V een bepaalde stroom gaat lopen. De opgegeven stroomsterkte van een voeding is het maximum dat de voeding kán leveren maar jouw apparaatje trekt zoveel als door I=U/R bepaald wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus kwaad kan het niet maar het heeft ook weinig nut.