Waarom staan de bovenleidingen in serie?

Hoi,

Er was een paar dagen geleden een bovenleidingstoring bij Amsterdam waar ook utrecht en andere delen van het land last van hadden. Er werd verteld dat deze bovenleidingen in serie stonden wat natuurlijk als kenmerk heeft dat wanneer 1 van deze stroomkringen verbroken wordt, alles het niet meer doet.

Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die kapotte bovenleiding was bij Utrecht Centraal zelf (perron 11). Pas was er ook een bovenleiding kapot tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen en reden er wel gewoon treinen tussen Utrecht en Driebergen-Zeist en ook tussen Ede-Wageningen en Arnhem. Dus of de bovenleidingen daadwerkelijk in serie geschakeld zijn betwijfel ik. http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3876718/2015/03/02/Treinverkeer-rond-Utrecht-weer-opgestart-na-herstel-bovenleiding.dhtml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jordeter, op het journaal werd gezegd dat ze in serie waren geschakeld, dus dat zal dan toch wel kloppen.
Antoni
9 jaar geleden
Het Journaal kan ook fouten maken...

Antwoorden (2)

Als je naar ze parallel zou zetten is de vraag hoe lang zo'n stuk leiding moet zijn en een aparte toevoer naar elk zo'n stuk kost enorm veel koper. Daarom is er maar 1 draad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
In serie is niet de normale situatie.

“Schakelstations verlagen het spanningsverlies over de bovenleiding omdat ze 2 parallel liggende bovenleidingen parallel schakelt.
Hierdoor wordt de weerstand van de bovenleiding met de helft minder.”
http://www.energievoorziening.info/schakelstation/schakelstation.htm

Het staat er niet super duidelijk, maar de auteur bedoelt kennelijk: “de bovenleidingen hangen fysiek naast elkaar, en in normaal bedrijf zijn ze elektrisch parallel geschakeld.”
In bijzondere gevallen kan dit samenwerking van de bovenleiding boven twee sporen dus uitgeschakeld worden, en dan is de voeding van de bovenleiding over een flink stuk via slechts de helft van de aanwezige draaddoorsneden. Hetgeen meer spanningverlies betekent.
Bordensteker