Hoeveel fasige wisselstroom hebben wij in Nederland?

1, 2 of 3 fasige wisselstroom?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
400 volt 3 fase. In een normaal huis aansluiting heb je 1 fase, tussen de fase en de nul (niet te verwarren met aarde) staat 230 volt. je kan voor een woonhuis ook 400 volt 3 fase aanvragen, en dan staat er ook hier tussen elke fase en de nul 230 volt maar tussen de fase onderling staat 400 volt. je kan dan twee fase (1+2) gebruiken voor b.v. een elektrische kookplaat en voor de sauna twee andere (1+3) en dan heb je nog (2+3) over.

Antwoorden (2)

1 of 3 ligt aan je aansluiting
1 fase is gewoon een stopcontact
3 fase is krachtstroom oftewel 380
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2 fasig kan toch ook ?
mijn inductie kookplaat werkt op 2x 230 volt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is dan 2x 1 tenminste zover ik het ooit begrepen heb
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt dan 2 groepen om je kookplaat te laten werken, aangezien je geen 3fase aansluiting hebt. Alles komt van de zelfde fase. 2 fase aansluiting bestaat niet en kan niet. 1 of 3 fase alleen.
Elke fase is een sinus die 120 graden van elkaar verschoven is. Zodoende zijn er 3 fasen; 3x 120=360 graden, zo zijn we weer bij nul / in fase.