Kan in Nederland de watt uit stopcontacten per huis verschillen of is elk stopcontact in elk huis hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De hoeveelheid watt (vermogen) zal afhangen van wat je er op aansluit.
Afhankelijk van met hoeveel ampere (stroom) een groep in een huis is gezekerd kan je deze vermogen afnemen.
De spanning (volt) is in Nederland overal ongeveer gelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ter aanvulling. De meeste groepen zijn gezekerd met 16A waardoor je dus (per groep) maximaal ongeveer 3600 Watt kan afnemen.
Let wel er is ook een hoofdzekering (vaak 25A) dus alles samen moet je niet de 5600 Watt overschrijden.

Antwoorden (4)

Uit een stopcontact komt alleen stroom zoals bij een kraan water.
Over de beide gaten van een stopcontact staat een spanning zoals bij de kraan druk.
Watt is de eenheid waarmee ze meten hoeveel stroom je hebt gebruikt zoals bij de kraan het aantal liters water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je met watt bedoelt volt, ja dat kan zeker.
Als er te veel aansluitingen op een bepaalde kabel zitten, dan kan je aan het einde van die kabel minder dan 230 volt hebben, zelfs onder de 200.
Eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elk stopcontact kan in principe 10 ampere leveren, dat is dan 10A maal 230 volt is gelijk aan 2300 watt. Maar in de meterkast zijn meerdere stopcontacten en verlichtingspunten aangesloten op één groep. Daar zit de beperking. Als er meer dan 10 ampere wordt gevraagd, slaat de zekering door. Daarom hebben grote apparaten zoals een oven, wasmachine en vaatwasser een eigen zekering en zitten ze alleen op een groep aangesloten.

Toegevoegd na 4 minuten:
De 10 ampere moet 16 ampère zijn. Met dank aan een andere reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het aantal Watt (vermogen) dat je op een stopcontact kunt aansluiten is afhankelijk van twee zaken: de spanning en de maximale stroomsterkte. De spanning is ongeveer 230 V, de maximale stroomsterkte hangt af van de groepzekering in de meterkast waarop het stopcontact is aangesloten. Bedenk dat er meer stopcontacten op een groep aangesloten kunnen zijn: het totale vermogen wordt dan verdeeld over alle aangesloten apparaten. In Nederland zijn groepen meestal afgezekerd met 16 A zodat er op die groep dus 230 x 16 = 3680 W kan worden aangesloten.