kan je dubbele schakelaar met stopcontact aansluiten waar nu alleen een dubbele schakelaar zit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12K

Antwoorden (2)

Als er een blauwe en bruine draad zit kan het.

Als het alleen maar bruin is met alle ander zwarte niet
of blauw en alleen zwart wat wel kan maar niet op code is

je moet waarschijnlijk ene nuldraad blauw extra naar dat punt brengen
capthavoc
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
En hoe werk je dat allemaal weg in een enkele inbouwdoos?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door er een dubbele opbouwdoos op te zetten ;-)
Of een extra gat te frezen natuurlijk zodat er een dubbele doos in kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er aan aarding gedacht?
Als je aansluitpunt van die dubbele schakelaar een inbouwdoos in de muur is dan zijn daar drie draden naar toe geleid. Twee zwarte en een bruine. Op de dubbele schakelaar zelf is een doorverbinding op de bruine draad naar de twee schakelaars.

Op zo'n punt kun je dan geen (extra) stopcontact plaatsen omdat de blauwe 0 draad ontbreekt.
Die nuldraad zul je er dan bij moeten trekken vanuit de centraaldoos in het plafond want daar zit die draad wel.

Het bijtrekken van zo'n extra draad is een betrekkelijk makkelijk klusje en goed te doen als je een beetje handig bent en met z'n tweeën bent.

Het makkelijkst is om de aanwezige BRUINE draad als trekdraad te gebruiken.
Je zoekt in de plafond centraaldoos die bruine draad op die naar de inbouwdoos in de muur gaat. Door een beetje aan de bruine draad te trekken aan een kant (met een combinatietang) kun je in de andere doos wel zien welke draad daarop beweegt.
Maak die draad los van de rest in de centraal doos.

In de muurdoos knoop je aan die bruine draad een nieuwe BRUINE draad EN een nieuwe BLAUWE draad.
Knoop ze beiden wel zeer goed vast want ze mogen tijdens het trekken niet losraken!!!

Trek dan vanuit de centraaldoos de bruine draad voorzichtig naar buiten waarbij iemand anders de beide nieuwe draden mee geleidt de buis in. Trek zolang door totdat je de beide nieuwe draden ruim in de doos hebt.
De oude bruine draad kun je afknippen en weggooien.

Verbindt dan de blauwe draad in de centraaldoos op de blauwe aanwezige draden met een systeemklem of lasdop en doe het zelfde met de bruine draad op de bruine draden.
In de muurdoos knip je de draden op de nodige lengte af en monteer je een wandcontactdoos met dubbele schakelaar (dubbele combi).
Deze combinaties zijn inwendig meestal al met de juiste doorverbindingen voor de bruine Fasedraad (P) verbonden. Dus de bruine draad op P en de blauwe draad op (0) aan het stopcontact. De beide schakeldraden (Zwart I en II) op de boven zijden van de schakelaars.

Het is natuurlijk wel vanzelfsprekend dat je de stroom eerst in de stoppenkast helemaal uitschakelt voordat je aan deze klus begint. Het liefst daarbij ook de aardlekschakelaar uitzetten, indien aanwezig!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar, is er dan geen aarding nodig??? (geel/groen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen als het stopcontact zich in een natte ruimte of (bij-)keuken of buitenruimte bevindt. Voor overige ruimten binnen de woning (woon-, slaapkamers e.d. is een aarding niet noodzakelijk.