kan ik mijn pasjes een soort van afschermen?

ik heb een mapje waar ik allerlei kaartjes in heb; bankkaart, OV, ID, schoolpasje.
Als ik in wil checken in de bus stoor het schoolpasje bijvoorbeeld omdat hij achter de OV is geplaatst. is het mogelijk om bijvoorbeeld een stukje zilverfolie of dergelijk er tussen in te doen waardoor hij wel werkt?

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een pasje is niet meer te lezen als je het op minder dan een centimeter van een metalen folieoppervlak houdt. Dit komt doordat het wisselende magnetische veld van de lezer zijn energie kwijtraakt in opgewekte stromen in de folie in plaats van in de ontvangstspoel van het pasje.
Je kunt dus wel pasjes uitschakelen, maar het probleem is dan dat het pasje dat je wél wilt laten werken te dicht op hetzelfde folie ligt en dus ook niet gelezen wordt.