Waarom start mijn LED-lamp met vertraging?

Ik heb een LED-lamp, een plafonnière. Als ik op de schakelaar druk, duurt het even voordat de lamp aangaat.

Wat is de reden, cq de oorzaak, van deze kleine vertraging?

Cryofiel
7 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (1)

Dat zit hem in de voeding. LED's werken op laagspanning en in de uitgang van de voeding zit een Elco (elektrolytische condensator) die eerst op spanning moet worden gebracht aleer de voedingsspanning stabiel is. En dat duurt heel even.
escape
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Vraagje: een led-lamp is super-zuinig, verbruikt die veel als hij opstart ? Zoveel als een spaarlamp of tl buis ?
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat moet dan een grote elco zijn, als het een merkbare tijd duurt voordat de lamp licht gaat geven.
escape
7 jaar geleden
Het is niet eens zo een grote elco. Alleen werkt je voeding pas als ie op spanning is.