Wat betekent het als er op een sigarettenaansteker in de auto "12 V" staat?

12 V staat voor 12 volt, dat weet ik. Maar wat betekent het nu precies?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Hoeveel vermogen het verbruikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet dus
Volt is een aanduiding voor de spanning: het verschil in potentiele elektrische energie tussen twee punten.

Voor de sigarettenaansteker is dat verschil wat kleiner dan tussen de aansluitingen op het stopcontact thuis (230V).

Als je de spanning weet (uitgedrukt in Volt) en de stroomsterkte (uitgedrukt in Ampere) weet je ook het vermogen, uitgedrukt in Watt. Daarvoor moet je de spanning en stroomsterkte met elkaar vermenigvuldigen.
7 jaar geleden
Dat betekent, dat er dus 12 volt op die aansluiting staat. Niet 6 volt ook niet 24 of 220volt.
Alleen apparaten aansluiten die geschikt zijn voor 12 volt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
escape
7 jaar geleden
Volstrekt onjuist. In de praktijk zal er een spanning op staan tussen de 11 en 15 volt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Yeh right
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jjjgroot Dat is echt waar. Als je aan het rijden bent meet je al snel 14volt. Had een ingebouwde spanningsmeter vroeger. Als de motor niet draaide zakte het al snel onder de 11volt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelukkig zijn de apparaten die je op 12V aansluit ook vaak niet zo kieskeurig en draaien dus nog steeds goed ook al is het 11-14V.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk is dat zo, maar totaal irrelevant voor het juiste antwoord.
Overigens, is een accu een zeer stabiele spanning bron en alleen een lege accu of een slechte laagspanning regelaar zal afwijkingen kunnen veroorzaken.
escape
7 jaar geleden
Irrelevant? Je schrijft dat er alleen maar 12 volt op staat en niets anders. Dus is je antwoord fout.
Volt is de "kracht" waarmee een spanningsbron (batterij, lichtnet) stroom kan leveren. Stroomsterkte (Ampère, A) is de "hoeveelheid" stroom.
Je kunt het vergelijken met de druk op je waterkraan. De kracht waarmee je kraan water kan leveren.
Water dat van een steile helling stroomt heeft een hoge "druk", maar de stroomsterkte is klein (een piesstroompje).
In een brede (vlakke) rivier is de druk laag, maar de stroomsterkte groot. Er stroomt per seconde een enorme watermassa.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ https://learn.sparkfun.com/tutorials/voltage-current-resistance-and-ohms-law Hier een vergelijkbare uitleg met plaatjes erbij.
De 12 v aansluiting is meer bedoelt voor alle apparaten (laders etc.) behalve de aansteker en verwante stroomtrekkende items. (Waterkoker,koffiezetters ed.). De sigarettenaansteker aansluiting is wat zwaarder verzekerd om dat het meer stroom trekt.