Het was van begin af aan allemaal vrij duidelijk. We zouden geen Xbox 360 games kunnen spelen op de Xbox One. Prima. Dan gebruiken we daar gewoon de Xbox 360 voor. En toch zou het in de toekomst misschien wel mogelijk zijn. Dankzij cloud. Het is in ieder geval wel mogelijk om via cloud Xbox 360 games te streamen naar je Xbox One, zodat je ze kan spelen op je gloednieuwe console. Alleen of cloud ook echt op die manier ingezet zal gaan worden door Microsoft is nog maar de vraag.

Want het is dan allemaal wel mogelijk, maar het is alsnog wel een ingewikkeld gebeuren. Het is niet een kwestie van het drukken op een knop om vervolgens de mogelijkheid tot het streamen van oude games naar je nieuwe console mogelijk te maken. Maar het kan. Cloud kan dus in principe hetzelfde wat Gaikai van Sony kan. Maar eeder deze week kregen we ook al te horen dat Gaikai in Europa wellicht niet zo goed zal gaan werken en het lijkt er op dat ook Sony zich richt op bepaalde landen of delen van de wereld voor bepaalde functies. Maar het is Sony, dus dan mag het.

Ach, we gaan het allemaal wel beleven. Het zou op zich wel een mooie optie zijn als cloud ook gebruikt zal gaan worden voor het streamen van je oude game op je nieuwe console, maar we kunnen er beter vanuit gaan dat het niet gaat gebeuren. Voorlopig zullen we het in ieder geval moeten doen met het spelen van onze oude games op de oude console.

http://inthegame.nl/nieuws/misschien-toch-360-games-xbox-one-spelen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Xbox 360 en de Xbox One zijn technisch twee compleet verschillende platformen. De Xbox One zal, net als de PlayStation 4, een PC architectuur hebben. De architectuur van de Xbox 360 en de PS3 liggen veel dichter bij de architectuur van onze mobiele telefoons en tablets.

Doordat hardware en software zo enorm verschillen is het niet mogelijk om zomaar de 360 games op een One te draaien. In theorie is dit op te lossen met emulatie, maar dat is verre van vlekkeloos. Daarnaast is het de vraag of de hardware van de One wel in staat zal zijn een 360 te emuleren gezien het enorm veel rekenkracht vraagt.

Technisch is het dus niet mogelijk. Een streaming oplossing vanuit de cloud kan het theoretisch wel, maar de vraag is of dat wel zinvol is. Ik zie eerder mogelijkheden voor 360 games die ook op de PC zijn verschenen. Die zouden zonder al te veel moeite omgezet kunnen worden naar de One. Natuurlijk moet je ze dan wel opnieuw aanschaffen ;-)