Ik neem aan dat je het over processorarchitectuur praat en wil weten hoe dit tot zijn uiting komt in software mogelijkheden en hardware-ondersteuning? Of wil je ook het concreet technische verhaal weten?

Dat laatste weet ik niet veel over. De basis theorie vind je hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woordbreedte

Dat eerste: 64-bit kan meer dan 4 GB aan geheugen aanspreken, 32 Bit kan dat niet. Verder heb je met 64-bit CPU's voordelen mbt bepaalde encrypties, met name AES en SHA1, SHA1 MT.

O, we zitten in de spelcomputer sectie. Dan gaat het over simpelweg graphics. Wanneer je het over twee spelcomputers hebt, moet je even wat specifieker zijn omdat er een verschil is in overige hardware en een verschil in architectuur en hardware waarmee verschillende apparaten uitgerust werden waardoor je geen één op één vergelijking kan maken op basis van 32 vs 64 bits. De 32X, MegaCD, Playstation en Saturn waren allen 32 bit game systemen en de Nintendo 64 en Atari Jaguar de enige 64-bit game systemen. Echter lieten van al deze systemen eigenlijk alleen de Saturn en PSX zich enigszins met elkaar vergelijken aangezien die head to head gingen in de markt (of iig moesten gaan, aangezien de strijd vrij snel in het voordeel van de PS beslecht werd) en ongeveer even sterk waren. Al hebben ook die twee hebben andere architecturen, ze hoorden tot dezelfde generatie. De Atari Jaguar en Nintendo 64 echter niet, net als de 32X en Mega CD van voor de PSX en Saturn zijn.