is waterkoeling veilig?

Met waterkoeling bedoel ik niet de gehele pc maar alleen de processor, weet je wel net zoals een corsair hydro series H80i ofzo. Vrienden zeggen dat ik dit niet moet omdat het zou gaan lekken. Is die kans echt zo groot ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Het is zeer veilig. Heeft soms wel wat onderhoud nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met waterkoeling bedoel ik niet de gehele pc maar alleen de processor, weet je wel net zoals een corsair hydro series H80i ofzo. Wat is het idee achter 1 ding waterkoelen? Het is alles of niks in mijn ogen. Alles is duur en 1 ding, dan heb je nog steeds het lawaai van de rest. Als je denkt dat je bezuinigt omdat componenten langer meegaan, lijkt me dat de componenten lang genoeg meegaan zonder, en dan ook wel obsolete raken. Ik heb zelf nooit een goede reden kunnen vinden om over te gaan op waterkoeling. (Luchtkoeling heb ik hier zo goed als geruisloos gekregen, met voldoende grote koelers).

Antwoorden (1)

Aangezien jij nadrukkelijk vraagt naar de ''kant en klare'' systemen voor de processor koeling, kan ik zeggen ja, waterkoeling is zeker veilig.

De vraag is echter of het veel zin heeft in jouw geval om voor waterkoeling te gaan. De kant en klare waterkoeling die alleen voor de processor bedoelt is neemt erg veel ruimte in beslag in jouw computerkast en is bovendien niet per definitie beter dan goed lucht gekoeld systeem.

Het meeste profijt van waterkoeling zul je halen als je gaat voor de complexe systemen. Doordat je dan de hele computer, waaronder de grafische kaart(en) en eventueel zelfs moederbord water gekoeld maakt, wordt er ook minder warmte verspreidt door de computerkast. Deze warmte wordt immers opgenomen door het koelvloeistof (voor het gemak noem ik het water, ik weet niet of er ook daadwerkelijk water in zit)
Hierdoor verbeter je de ''airflow'' in de computerkast, wat ook weer bevorderend is voor alle andere onderdelen die niet watergekoeld zijn, zoals de hardeschijf, het geheugen en eventueel het moederbord.

Dat vrienden het afraden vind ik persoonlijk wat vreemd, maar men is al gauw te bang bij complexe waterkoeling. Wat jij beschrijft is een kant en klaar systeem en kan in alle redelijkheid niet fout gaan. Het risico is wel groter dan bij luchtkoeling, maar dat wil niet zeggen dat de kans dat het stuk gaat ook groter is. Als je het goed monteert is er zeker geen reden om niet de waterkoeling te nemen, mits je heel zeker weet dat je het ook echt nodig hebt.

Indien Engels geen probleem is zou ik je willen aanraden even naar het onderstaande artikel te gaan voor alle voor- en nadelen van (complexere) waterkoeling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als toevoeging:
''Deze warmte wordt immers opgenomen door het koelvloeistof '', de koelvloeistof wordt natuurlijk weer luchtgekoeld, maar de plaatsing van deze radiator is altijd zeer gunstig waardoor de warmte gelijk uit de kast wordt gehaald.