Is het legaal om Nintendo consoles in openbaar te gebruiken voor de publiek?

Bijvoorbeeld dat ik hem neerzet bij een cafe waar de spelers voor de plezier met 4en kunnen spelen. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een goeie vraag. Ik zou zeggen ja, natuurlijk. Maar als je hetzelfde doet bij films of muziek is het opeens niet zo natuurlijk meer. Er is echter naar mijn weten geen regeling/wetgeving omtrent videogames in een soortgelijke situatie.
Antoni
9 jaar geleden
Ik raad je aan er eens mee te beginnen op de vrijmarkt in je buurt op Koningsdag. Dan kan je meteen zien of er (voldoende) belangstelling voor is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is ontzettend goed idee, Antoni!
Antoni
9 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet wel dat Nintendo de advertentie inkomsten claimt van YouTube filmpjes met Nintendo inhoud. Dus dit zullen ze ook wel ergens onder het kopje 'openbaarmakingen' geregeld hebben.

Antwoorden (1)

Goeie vraag. Ik heb het even opgezocht.
Wat ik kan vinden is dit. Dit gaat over een toernooi maar het principe is hetzelfde.

''Het is niet toegestaan om zonder toestemming geld te verdienen met een game door bijvoorbeeld een toernooi te organiseren. Op grond van het auteursrecht is het zelfs niet toegestaan om zonder toestemming van de rechthebbende een game openbaar te maken of te verveelvoudigen. Tevens kan een game ook nog merkenrechtelijke bescherming genieten.

Naast de bestaande wettelijke bepalingen kunnen rechthebbenden regels opstellen over het gebruik van hun games. Blizzard, de succesvolle ontwikkelaar van games als World of Warcraft en Starcraft, stelt in haar End User License Agreement:

You agree that you will not, under any circumstances:

Exploit the Game or any of its parts, for any commercial purpose without Blizzard’s express permission.
[…]
Host, provide or develop matchmaking services for the Game

De bepalingen zijn duidelijk. Je mag de game niet gebruiken voor welk commercieel doel dan ook''

Conclusie: Het zal dus in de voorwaarden staan van het spel.

''Deze voorwaarden kunnen natuurlijk wel per game verschillen, maar ze zullen veelal bevestigen wat de wettelijke bepalingen ook doen. Zonder toestemming van de rechthebbende mag je de game spelen, maar niet meer dan dat. ''
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor uw reactie. Dat is een beste antwoord. Weet u misschien hoe ik de toestemming van nintendo kunt vragen? Moet het rechtstreeks aan Nintendo filiaal in Nederland of is er een bemiddelingsbureau dat zoiets doet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog even voor je verder gezocht en nintendo heeft dit in hun agreement staan. ''While we are grateful for all the requests for permission to use Nintendo properties, we are not able to grant such requests. We receive thousands of requests and we do not have adequate staffing to review them all. Therefore, our general policy is to decline requests for permission for the use of Nintendo properties. Although we are not able to grant permission, use of Nintendo's properties without formal permission by Nintendo may still be allowed under the relevant laws of the particular jurisdiction involved. Thus, we encourage you to seek your own legal counsel if you have any questions about whether your particular proposed use is permitted without Nintendo's authorization. Nintendo cannot provide legal advice.'' Conclusie; Nintendo krijgt dagelijks duizenden aanvragen en heeft niet het personeel in dienst om hier op te reageren. nintendo kan zelf geen toestemming geven en je zou dan moeten zoeken in de nederlandse wetten over deze onderwerpen Dat heb ik ook even gedaan en ik stuit op het volgende ''NICAM staat voor Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media. Het instituut wordt breed gedragen door de audiovisuele sector en is verantwoordelijk voor de coördinatie van Kijkwijzer. Zo'n 1000 bedrijven en organisaties zijn via hun brancheorganisaties of direct bij het NICAM aangesloten. '' Councluse: Neem contact op met het NICAM via onderstaand contactgegevens en leg uw situatie uit. NICAM
Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media
Postbus 322
1200 AH Hilversum
tel: 085 4011690 Ik hoop dat dit het duidelijker maakt,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog even de bronnen bij de hierboven vermelde informatie :
http://www.nintendo.com/consumer/info/en_na/docs.jsp http://www.kijkwijzer.nl/contact
http://www.kijkwijzer.nl/organisatie