Kan iemand als je een vaste telefoon beantwoordt iets meesturen dat storing veroorzaakt in de telefoon?

Even extra uitleg denk ik.
Vanmiddag hebben mijn ouders een (engels) telefoontje gekregen dat zij de "Lucky Number" hadden en een reis naar de Bahama's gewonnen hadden, het enige dat ze nog moesten doen was op de 9 drukken.
Mijn ouders zijn gelukkig vrij nuchter (en wantrouwend) dus die hebben direct de telefoon uitgedrukt.
(en maar goed ook, want anders hadden ze zelf met de telefoonkosten naar Amerika gezeten om over andere ellende nog maar te zwijgen).

Hoe dan ook, sinds dat telefoontje zit er een storing op de (vaste) telefoonlijn. Alle vier de aangesloten toestellen hebben een irritante zoemtoon die begint al begint zo gauw de hoorn van het toestel gehaald wordt en die het hele gesprek door blijft zoemen.

Het lijkt me ergens ver gezocht, maar aangezien ik ook niet helemaal in toeval geloof wil ik hier toch vragen of het mogelijk is dat er op die manier ergens een storing in de telefooncentrale gebracht kan zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
1.9K

Het beste antwoord

Dat je wordt gebeld met de melding dat je één of andere prijs hebt gewonnen, komt zo af en toe voor. Je wordt dan gebeld door een belcomputer. Die belcomputer draait een vooraf opgenomen tekst af.

De geavanceerdere versies van die teksten stellen je ook vragen, bijvoorbeeld de vraag of jij op dat adres woont (en dus geen oppasser of gast bent), of de vraag of je een minuutje de tijd hebt.

Daarna volgt een kleine pauze, waardoor het net lijkt of de persoon aan de andere kant naar jouw antwoord luistert. In werkelijkheid is er een pauze van een vaste tijd, en maakt het niet uit wat jij antwoordt - het is tenslotte een vooraf opgenomen tekst.

Tot slot wordt je gevraagd, een 9 (of een ander cijfer) in te toetsen. Dat doet verder niets - de beller kan echt niets met jouw telefoon doen, da's technisch niet mogelijk.

De DTMF-toon van de 9 komt echter wel door bij de ontvanger. Dat is voor de belcomputer de bevestiging dat jij nog luistert, en dat je de opgenomen tekst hebt gehoord en begrepen. Op dat moment word je doorverbonden met een medewerker.

Het doel hiervan is dat de medewerker geen tijd verspilt aan mensen die niet thuis zijn, niet opnemen, de verbinding verbreken, enzovoort.

Pas wanneer je de medewerker, een echt mens dus, spreekt, kan hij proberen jou te verleiden bepaalde gegevens te vertellen. Bijvoorbeeld de gegevens van je creditcard.

Daarmee kunnen de oplichters dan geld van je rekening halen. Wat overigens geen probleem is, want jij kunt jouw bank vragen het geld terug te halen - de oplichters kunnen immers jouw handtekening niet laten zien.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Voor je telefoon maakt het, zoals gezegd, niets uit. Er is niets in jouw telefoon, de instellingen van je telefoon, de instellingen van het netwerk of wat dan ook dat van op afstand kan worden veranderd. Dat kan hooguit gebeuren door een monteur, maar dat kan dan alleen maar doordat die monteur IN de ingewanden van het netwerk kan fröbelen. Iemand die jou belt, kan dat niet. Dat jouw ouders nu een zoemtoon hebben, kan dus niets te maken hebben met dat rare telefoontje. Ik verdenk eerder de herfststorm ervan. Toen ik nog een vaste lijn had, merkte ik ook dat de verbinding veel meer storing bevatte als de bodem doorweekt was van de vele regen. Waarschijnlijk is er dan een kabel lek, of is een kabel slecht afgeschermd, waardoor storingen beter van de ene kabel naar de andere kunnen "overspringen" wanneer de grond nat is. Je ouders kunnen het beste eerst hun eigen installatie nakijken. Haal bijvoorbeeld van alle telefoons de stekker eruit, en stop de telefoon van de buren er even in. Kijk of die dezelfde storing geeft. Zo ja, dan ligt het aan de bekabeling; zo nee, dan ligt het aan éénv an de telefoons van je ouders. Ligt het aan de bekabeling, dan kun je nog zoveel mogelijk van de interne bekabeling loskoppelen, en één enkele telefoon zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt (ISRA-punt) aansluiten; dit om storingen in je *eigen* bekabeling zoveel mogelijk uit te sluiten. Zit er ook geen storing in je eigen bekabeling, dan kun je de telefoonmaatschappij vragen of ze de bekabeling in de straat eens willen doormeten. (einde van antwoord)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het leek mij ook al sterk dat het hiervan kwam, maar mijn moeder maakte zich er erge zorgen om. Alle vier de toestellen hebben het, dus het ligt niet aan het toestel zelf.
We hebben de huiscentrale ook een dikke minuut van de stroom gehad, geen verschil.
Maar de optie herfststorm had ik ook al in gedachten.
We wachten morgen wel even af, kunnen we direct de buren vragen of die eenzelfde probleem hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is ook mogelijk dat één van de toestellen een storing veroorzaakt op alle andere toestellen. Je zou de huiscentrale met alle toestellen eraf kunnen halen, en er een ander toestel (zonder centrale dus) op aansluiten. Overigens is het best mogelijk dat jouw ouders een probleem hebben, maar de buren niet. Hun leidingen kunnen door verschillende kabels lopen, of de leiding van de buren loopt toevallig door het midden van een kabelbundel terwijl die van jouw ouders aan de rand van diezelfde kabelbundel ligt. Ook in de wijkcentrale kunnen beide aansluitingen op verschillende plekken zitten - de ene op een elektronica-rek dat stoort, de andere op een rek dat niet stoort. Of de ene op een plek waar het inregent, de andere op een droge plek. Ik wil maar zeggen: als de buren hetzelfde probleem hebben, is dat een heel sterke aanwijzing dat het aan de telefoonmaatschappij ligt. Als de buren het probleem niet hebben is dat echter geen aanwijzing dat het niet aan de telefoonmaatschappij ligt.

Andere antwoorden (1)

Ik heb zojuist een mail hierover gekregen:

Even een waarschuwing voor iedereen!

Vaste en mobiele telefoon....

Ik geef deze wel door, omdat wij zelf al gebeld zijn met nummer: 0044141455114 (zie onder)

LET OP !!!!

Er wordt gebeld op een vaste telefoon, waarop een man vraagt:

”Met wie spreek ik?” zodat je duidelijk nogmaals je naam zegt.

Dan vertelt de man dat je een grote prijs had gewonnen.

Maar hij vertelt dat heel snel achter elkaar en laat soms pauzes vallen in dit

gesprek.

Het is een ingesproken bandje. Je moet de verbinding verbreken.

Het zijn oplichters die als volgt te werk gaan :

Zij vragen nogmaals naar je naam omdat ze die heel duidelijk uitgesproken willen

hebben, daarna stellen ze gerichte vragen waarop jij met ja moet antwoorden en ze

laten hiervoor ook de pauzes in het gesprek vallen.

Vervolgens vragen ze je naar je adresgegevens en als je die geeft, monteren zij

een vals bandje waarop staat dat jij iets hebt gekocht in Zwitserland.

Op dat bandje is dan duidelijk te horen dat jij dat bevestigt en al je gegevens geeft

en er dus aan vast zit.

Bovendien kun je haast niet bewijzen dat het om een oplichting gaat.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe er je voordeel mee.

LET OP Doorsturen op verzoek van de politie(en ook doen!!)

Er wordt op de huistelefoon gebeld; Met de melding dat je een prijs gewonnen

hebt.

Of je een 9 wil toetsen om door te gaan!!!!

Gooi de hoorn er op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marvin: Hartelijk dank voor de extra info. Ik begreep dat ze alleen maar uit waren op creditcard details, maar blijkbaar is er meer.
Helaas is dit niet een antwoord op de vraag.
Maar goed, deze waarschuwing kan zeker nuttig zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht ik geef het meteen want ik schrok hiervan. Ik leeste hem net 3 minuten geleden. Ik heb zelf geen huistelefoon, maar ik dacht dat dit weer zon fake brief was. Ik zag die 9 en toen was het raak. Klopt dit mailtje volgens u?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond o.a. deze:
http://www.bloggen.be/resortholidays4u_visacard_fraude/
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit verhaal klinkt op het eerste gezicht als een typische hoax. Let wel, deze uitspraak doe ik niet op grond van kennis van zaken, maar puur "op het eerste gezicht". Waarom hoax? Wel, omdat er wordt gewaarschuwd voor iets dat op het eerste gezicht (als je niet verder denkt) realistisch klinkt, dat gevaarlijk is, en omdat je de waarschuwing moet doorsturen naar iedereen in je adreslijst. Verder wordt er een serieus klinkende bron genoemd die het bericht zou bevestigen - in dit geval de politie, maar je ziet ook vaak Microsoft, of McAfee genoemd worden. Alle hoaxen zien er zo uit. Dit bericht ziet er ook zo uit. Vandaar mijn eerste indruk.
Cryofiel
13 jaar geleden
@C4th, op de door jou genoemde site staat dat mensen geld van je creditcard kunnen halen als je je creditcardgegevens noemt. Dat is niets verrassends, en heeft niets met het indrukken van de 9 te maken. Als jij je creditcardgegevens aan een onbekende geeft, kan die onbekende daarmee geld van je rekening halen. Zo eenvoudig is dat. Overigens is dat geen probleem. Je hoeft je bank alleen maar te vragen de betaling ongedaan te maken, en je krijgt je geld subiet terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar mijn probleem zit ook niet in de inhoud van het telefoontje, maar met eventuele randzaken, storingen e.d. Het telefoongesprek werd direct beëindigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het verhaal van die 9 anders klinken dan dat met die gegevens die je in moet spreken. Dat met die 9 vind ik logischer klinken, maar ik zou er wel bronnen van willen zien. Wat betreft de vraagsteller: ik kan me niet voorstellen dat het aannemen van een louche telefoontje zo'n storing kan geven. Ze zouden even de stekker er in en er uit kunnen halen of de telefoon resetten. En anders de provider bellen voor advies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Resetten is het eerste dat we gedaan hebben.
De provider bellen is ietwat lastig, aangezien het al na half 10 's avonds was.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er zijn vele varianten van het verhaal van de 9. Soms ook #9 of *09 of een vergelijkbare combinatie. Men zou dan op jouw kosten kunnen bellen. In het geval van een mobiele telefoon zou men, wanneer jij die code intypt, de gegevens van jouw SIM-kaart kunnen lezen, waarna men een kopie van jouw SIM-kaart zou kunnen maken om daarmee op jouw kosten te bellen. Dat zijn allemaal onzinverhalen. Het indrukken van welke toetscombinatie dan ook heeft geen enkel gevolg. Niemand kan daarmee de gegevens van jouw telefoon uitlezen, niemand kan daarmee de gegevens van jouw SIM-kaart lezen. Het is ook niet mogelijk dat iemand, nadat jij een code hebt ingetypt, op jouw kosten kan bellen - technisch is dat onmogelijk, omdat jij de gebelde persoon bent, niet de bellende persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht ook al dat het een hoax was. Totdat ik dit las. Ik denk dat het een hoax is.