ik heb een dect en een gsm, kan ik het beste bellen met de dect of met de gsm om de straling te beperken?

ik heb al overal gezocht maar kan het antwoord niet vinden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis met een draadje?

Het beste antwoord

Je bent het veiligst met een ouderwetse telefoon met een draadje. Daarna je gsm maar dan wel met een oortje (geen bluetooth) en leg 'm 's nachts niet naast je hoofdeind!

Verder heb je tegenwoordig Dect toestellen met een eco dect plus instelling. Deze zijn ook redelijk veilig. Let wel op dat je deze speciale mode op het toestel zelf in moet stellen en dat sommige fabrikanten er wel mee adverteren maar het niet leveren!. Op Vitalitools. nl vindt je een overzicht van enkele veilige toestellen (dit zijn toestellen die overal te koop zijn)

Overigens als je nog twijfelt aan de waarheid van mijn verhaal; vorig jaar heeft BMW (jawel, die van de auto's) in AL haar fabrieken en kantoren alle dects vervangen voor veilige toestellen).

Ook mooi; op de verpakking van deze veilige toestellen van Siemens staat in de buitenlandse talen dat de toestellen in de ecoplus mode minder stralen en in het nederlands dat ze een lager zendvermogen hebben, dat klinkt net iets minder gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Welke straling bedoel je? Als je het hebt over je gezondheid, maak je niet druk dat fabeltje ging jaren gelden, zoals bij vele producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog geen goed wetenschappelijk bewijs dat straling van mobieltjes schadelijk is dus het maakt op dat punt weinig uit, bellen met een dect telefoon is wel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus iets is pas schadelijk als het wetenschappelijk bewezen is.
Was roken voor 1950 dan nog niet schadelijk?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, we WISTEN toen nog niet dat roken schadelijk is. Als je alles als schadelijk wilt zien waarvan nog niet is bewezen dat het schadelijk is, dan moet je niet alleen de straling van mobiele telefoons, maar ook het reizen met onnatuurlijk hoge snelheden (alles sneller dan 20 km/u) als schadelijk zien. Want wie weet wordt in 2026 bewezen dat het schadelijk is om zo snel te reizen.
Bij het DECT signaal is sprake van een piekzendvermogen van 250mW - gemiddeld 10 mW

Bij GSM zal de handset tot wel 4 W kunnen zenden, afhankelijk van hoever de GSM- mast verwijderd is.
Als de mast dichtbij is zal het vermogen veel lager zijn.

Bedenk wel dat de basispost van een DECT toestel voortdurend pulsjes van 250 mW zendt, 100 x per seconde, 24 uur per dag.

De GSM zendt alleen bij gebruik en af en toe om met een andere GSM te verbinden.

Het is nog steeds niet aangetoond dat de "straling" enige invloed heeft op de gezondheid.
Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een GSM - als er schade zou zijn dan hadden we allang ziekenhuizen vol met slachtoffers moeten zien.

Gr. Koos

Toegevoegd na 1 uur:
vierde alinea: ....met een andere GSM MAST te verbinden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) heeft een officiële waarschuwing afgegeven omdat het gebruik van een mobiele telefoon verdacht is wegens een kans op het ontstaan van schade aan de hersenen.
Als je vaak mobiel moet bellen, zou ik altijd handsfree apparatuur gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is wat er nu in de pers staat. Wat er NIET in de pers staat, is dat de WHO de mobiele telefoons in een hogere risicocategorie heeft geplaatst. Vroeger: niet gevaarlijk. Nu: risicocategorie 2B. In risicocategorie 2B zit alles wat *misschien* kankerverwekkend *zou kunnen* zijn. Denk daarbij aan koffie en ingemaakte groenten - die staan ook in risicocategorie 2B. De WHO heeft de risicocategorie van mobiele telefoons dus verhoogd van "ongevaarlijk" naar "net zo riskant als koffie en ingemaakte groenten".
Overigens nog opgemerkt dat het maximale afstandsbereik van een Dect met binnenhuisopstelling van de basisset slechts 15 meter bedraagt: je kunt daarom die dingen voor een krats in de kringloop wel vinden.