Je telefoon te lang opladen, is dat slecht?

Ik laad mijn telefoon meestal op voodat ik ga slapen en haal hem uit de stekker wanneer ik wakker ben maar is dit slecht voor de batterij van je telefoon? Ik heb nu een iphone, ook een andere vraag tussendoor, is het ook slecht om je telefoon 'half' op te laden want heb wel eens gehoord dat je je telefoon dus in 1 keer helemaal vol moet laden.. Bedankt voor de antwoorden alvast!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie wil ik ook wel weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is het beste om een batterij helemaal vol te laden en vervolgens helemaal leeg te laten worden, als je m dus een nachtje aan de lader laat liggen is ie n paar uur vol wat niet uitmaakt. Pas als je m een paar weken aan de oplader laat liggen is t slecht, net zoals een paar weken leeg trouwens. Voor de helft opladen is wel slecht voor de accu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rossie je verteld juist het tegenovergestelde.
Je moet de batterij juist niet helemaal leeg laten lopen.

Het beste antwoord

Voor de meeste telefoons zal het continu opladen (en dus ook te lang opladen) geen probleem zijn omdat er een overspanningsbeveiliging op zit.

Of je de telefoon helemaal moet ontladen hangt van het type accu af. Nikkel Cadmium accu's kan je het beste helemaal ontladen en weer opladen. In een Iphone zit een ander type accu dat je het beste niet helemaal kunt ontladen. Dus na half laden kan je deze gewoon weer opladen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de Iphone zit een Li-Ion accu. Zie ook de link in de bron met tips.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens wordt elke accu door het opladen steeds wat slechter. Een Li-Ion accu en ook wel een NiMh accu gaat wel langer mee en kan hier beter tegen. Maar Apple geeft ook aan dat na

Toegevoegd na 12 minuten:
Overigens spreken bronnen elkaar ook tegen. Apple geeft aan dat de batterij af en toe geheel ontladen moet worden. Andere fabrikanten geven aan dat bij 40% lading de batterij het langst goed blijft. De batterij ontlaad zichzelf namelijk ook.

Wat wel duidelijk is dat het voor een Li-ion accu niet veel uitmaakt of deze wordt geladen als deze half vol is. Er is geen geheugeneffect zoals bij NikkelCadmium batterijen waarbij de capaciteit nog minder wordt als je deze halfvol laadt.

Het slechte nieuws van deze accu's is dat ze sowieso slechter worden met de loop van de tijd. De manier van laden maakt daarbij maar een beetje uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als een batterij vol is, dan stopt het laadproces. Waarschijnlijk hoor je een piepje. Overladen kan niet.
Het beste voor de batterij is om hem af en toe helemaal leeg te laten lopen/werken, en doorgaans volledig op te laden. Af en toe voor nood deels opladen kan geen kwaad.
12 jaar geleden
De schakeling die het opladen bepaalt zit tegenwoordig in het mobieltje zelf.
Als de telefoon merkt dat de accu vol is stopt het laadproces vanzelf.
Het kan dus geen kwaad.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tegenwoordig komen NiCd accus voor mobieltjes bijna niet meer voor.
Voor NiMH en Li-ion accus kan het geen kwaad, die hebben bijna geen "geheugeneffect".

Toegevoegd na 6 minuten:
toevoeging was reactie op ten dele opladen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden hierboven zijn echt goed... vol is vol... en als je de lader laat zitten zal de lader het apparaat van stroom voorzien...

Als je batterijen in een oplader doet (penlites oid) dan gaat de lader over op druppel laden als ze vol zijn omdat die batterijen zelf spanning verliezen.. een batterij lader houdt de batterijen vol dmv druppel laden (telkens kleine beetjes toevoegen die gebruikt zijn)