Wat is de kans dat ik wordt afgeluisterd door particulieren?

Ik heb het hier over mensen als prive-detective's, hackers, stalkers of wie dan ook die beschikt over deze apparatuur, niet over de overheid.
ik weet dat het gebeurd in Nederland door gebruik van bepaalde apparatuur. maar hoe groot is nou de kans dat ik of degene waarmee ik een telefoon gesprek voer wordt afgeluisterd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Telefoons
2.1K

Antwoorden (3)

De kans is heel klein. Ja misschien nog bij oude mensen ;)
Oudere draadloze thuis telefoons (basisstation + hand toestel) zijn gewoon af te luisteren.
Tegenwoordig zijn alle telefoon dect.
Wat een DECT telefoon doet is 100 keer per seconde van frequentie wisselen, zodat dit niet meer mogelijk is.
Afluisteren ging voornamelijk een een scanner. Mijn ouders hadden er vroeger ook een en we woonde in een vlak. Af en toe was het best grappig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het afluisteren van een draadloze digitale telefoon is niet meer nodig dan een laptop en een speciaal telefoonkaartje.­ Dat kaartje is voor 23 euro te koop.­ Verder ga ik er niet op in omdat het strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afluisteren wordt in de Nederlandse wet geregeld in artikel 139 Wetboek van Strafrecht. Dit artikel verbiedt het opzettelijk afluisteren van gesprekken met een technisch hulpmiddel, zonder toestemming van een deelnemer aan dat gesprek. Dat geldt zowel voor gesprekken binnens- en buitenshuis als voor communicatie over de telefoon ofwel 'telecommunicatiestructuur'.
Bevoegdheid tot afluisteren is geregeld bij wijze van uitzondering op dit verbod.
Nu nog is het voor politie en justitie verboden een gesprek dat gevoerd wordt in een 'woning, besloten lokaal of erf' af te luisteren of op te nemen. Hetzelfde geldt voor gesprekken tussen mensen in openbare ruimtes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kans is er eigenlijk niet!
Je hebt zoveel dingen nodig en ervaring om dit te kunnen.
Dus maak je maar geen zorgen, je word echt niet afgeluisterd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En of afgeluisterd word kan je beter aan jezelf vragen haha wat heb jij op je kerfstok dat jij je zo zorgen maakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak je maar meer druk over je computer / laptop of die wel goed is beveiligd zoals stilic ook zegt in een antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt de kans is heel klein.
Dus maak je maar geen zorgen.
De kans is dat je overreden word is vele maler groter ;)
Ik denk dat het nogal ligt aan het gegeven of jij iets op je kerfstok hebt. Als er een reden en aanleiding zou zijn voor iemand (een ex, of een werkgever die je ergens van verdenkt) om jou af te luisteren, is de kans dus best groot. Of er ook daadwerkelijk iets mee gedaan kan worden is de vraag. Afluisteren is officieel verboden.

"Afluisteren gsm door particulieren:
Door particulieren zijn er maar beperkte mogelijkheden om een gsm af te luisteren. De meest gebruikte manier om een gsm af te luisteren is door er bepaalde spy software op te installeren die alle handelingen op de gsm, zoals de sms berichten, gesprekken en zelfs de locaties kan doorsturen. Hoewel de installatie van deze spy software redelijk snel op de gsm kan gebeuren heeft u deze dus wel nodig en is dit onmogelijk op afstand te doen of als je bijvoorbeeld enkel het telefoonnummer weet".

http://www.spywebshop.nl/blog/afluisteren-gsm

"Afluisteren wordt in de Nederlandse wet geregeld in artikel 139 Wetboek van Strafrecht. Dit artikel verbiedt het opzettelijk afluisteren van gesprekken met een technisch hulpmiddel, zonder toestemming van een deelnemer aan dat gesprek. Dat geldt zowel voor gesprekken binnens- en buitenshuis als voor communicatie over de telefoon ofwel 'telecommunicatiestructuur'.
Bevoegdheid tot afluisteren is geregeld bij wijze van uitzondering op dit verbod.
Nu nog is het voor politie en justitie verboden een gesprek dat gevoerd wordt in een 'woning, besloten lokaal of erf' af te luisteren of op te nemen. Hetzelfde geldt voor gesprekken tussen mensen in openbare ruimtes".

http://www.burojansen.nl/afluisteren/Hfst2.htm

http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/strafrecht/wetboek-van-strafvordering/31-opnemen-vertrouwelijke-informatie-communicatie.htm

http://www.onderwereldblog.nl/geschiedenis/afluisteren/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je zelf al aangaf: DECT is inderdaad niet zo veilig als men ons altijd heeft doen geloven. Maar ik denk niet dat zomaar Jan-en-alleman over de techniek en mogelijkheden beschikken om dit ook echt te doen. Als ik het goed begrijp is er nogal wat kennis en speciale software voor nodig.

Ik zou me echter in beginsel meer zorgen maken over de toenemende activiteiten van hackers. Mensen regelen tegenwoordig ontzettend veel belangrijke zaken via het internet. Denk bijvoorbeeld aan bankieren, zaken die je via Digi-D moet regelen enzovoort enzovoort. Daarnaast hebben veel mensen ook veel privé informatie zoals foto's op hun computer staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad... Je loopt mee risico met het gebruik van je computer als je telefoon ;)
Je hebt zoveel kennis nodig om tegenwoordig een dect toestel af te luisteren. Maar nou moet ik je wel zeggen, heb een beetje zitten rondneuzen en het is eigenlijk best simpel als je een beetje verstand hebt met computers ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+