waarom is een sms duurder dan een whatsapp bericht?

Wanneer je de kosten van een sms vergelijkt met de kosten voor een paar kilobytes die een whatsapp bericht kost is een smsje veel duurder. wat is hiervan de oorzaak? Hebben de providers door de snelle verbeteringen in techniek zich moeten aanpassen qua winst?

Toegevoegd na 1 uur:
De vraagstelling was misschien enigszins onjuist maar toch bedankt voor de antwoorden!
Ik bedoel: Waardoor wordt het prijsverschil veroorzaakt tussen een sms en een whatsapp bericht (als je dit bericht omzet in dataverbruik)? Is de kostprijs hoger o.i.d.?

Toegevoegd na 6 dagen:
Iemand uit de telecomwereld die het antwoord weet op de vraag die in de extra uitleg staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Apps
3.4K

Antwoorden (2)

Whatssapp is gratis op android en op Apple is het 0,79 cent dus sms is een systeemapp en whatssapp moet je downloaden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar ik bedoel waarom kost het dataverkeer voor bijvoorbeeld whatsapp (als je het via mobiel internet stuurt) zoveel minder dan 1 smsje. In principe gaat mobiel internet toch ook via het telefoonnetwerk?
Een sms gaat via de "telefoonlijn"
En een watsapp gaat via het internet!
Je hebt ook apps om mee te bellen via het internet, dat is dan ook vaak gratis!
Je betaald dan de datakosten, en geen telefoon kosten