Wat gaat er in een telefoon mis als je er een magneet bij houd?

welk onderdeel van de telefoon kan niet tegen het magneet en wat gebeurt er nou echt?
is het de batterij?
en wat gebeurt er?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
21K

Antwoorden (2)

Alles in een telefoon is miniatuur, dus een magneet van buitenaf tegen de telefoon aanhouden heeft behoorlijke invloed op de speakers, microfoon, trilmotor en verder kan ik weinig meer bedenken wat onderhevig is aan magnetisme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus er gebeurt niks met de batterij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, helemaal niks...
Van permanente magneten heeft een telefoon weinig tot geen last, de enige onderdelen die afhankelijk zijn van magnetisme zijn de speakers, de trilmotor en het eventuele elektronische kompas. Het kompas zal fout aanwijzen maar de speakers en de motor werken ook bij een extra aanwezig magnetisch veld. Wel zullen meer onderdelen aangetrokken worden door de magneet: aan een sterke magneet kun je sommige telefoons ophangen doordat de relatief grote accu aangetrokken wordt.
Bij wisselende sterke magnetische velden is het gedrag minder voorspelbaar, veel hangt dan af van de frequentie de sterkte en de richting van het veld. Het zenden en ontvangen van een GSM gaat tenslotte ook door middel van hoogfrequente wisselende magneetvelden, de ontvanger kan verzadigd raken zodat het normale GSM-signaal geblokkeerd wordt.