Hoe krijg ik internet, tv en telefonie zonder hoofdaansluiting?

Ik ben verhuisd naar een woning waar geen hoofdaansluiting aanwezig is. Dit omdat het vroeger één woning was en daar hebben ze later meerdere appartementen van gemaakt (mijn huisnummer heeft toevoeging B). Echter, sites als Ziggo, Telfort en KPN herkennen mijn huisnummer met toevoeging niet. Een monteur van Ziggo kwam om alles te installeren en constateerde dit probleem. Daarna belde ik KPN en ook zij vertelden me dat het onmogelijk is om via hen een aansluiting te hebben. Is er een provider (of meerdere) waar ik wél internet, tv en telefonie kan aanvragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
1.6K

Antwoorden (1)

Dit is een zeer lastige situatie, omdat geen provider zit te springen om een vaste aansluiting aan te leggen, dit kost immers manuren en geld, dat ze met een abonnement de komende jaren echt niet terug zullen verdienen.

In theorie dien je op juridisch gebied woongenot te hebben, dit is een kwestie tussen jou en verhuurder. Vraag die je jezelf dan kunt stellen is of jij er vanuit mag gaan dat er een hoofdaansluiting is op jouw adres en of jouw woongenot hierdoor ernstig wordt ingeperkt. Ik persoonlijk vind van wel, daar internet tegenwoordig haast een primaire behoefte is. Waarom is dit zo belangrijk zul je nu denken?

Er is in Nederland maar één bedrijf verplicht een (hoofd)aansluiting aan te leggen als deze er niet is en dat is KPN. Hartstikke mooi natuurlijk, alleen nu komt de aap uit de mauw, dit kost namelijk een klap met geld. Tussen de 300 en 1000 euro moet je zomaar rekening mee houden.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw verhuurder het heeft geregeld met leidingen e.d. maar meestal zitten er zowel een Ziggo, alsmede een KPN aansluiting ergens in het pand, waarvan de kans nihil is dat de andere huurder ze beide gebruikt. Kortom, lukt het niet met KPN of zijn de kosten te hoog, dan zou ik het proberen te spelen via de verhuurder of de andere huurder benaderen voor bijvoorbeeld gedeelde Wi-Fi.