Waarom bestaat een telefoonnummer altijd uit 10 cijfers?

Toegevoegd na 5 minuten:
- altijd.
Ben er op gewezen, dat een telefoonnummer niet ALTIJD uit 10 cijfers bestaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Telefoons
28.3K

Het beste antwoord

Dat geldt niet voor bepaalde servicenummers, zoals 0900-8844 voor 'geen spoed wel pollitie.'

Maar afgezien daarvan, het verschijnsel dat je bedoelt is gewoon zo bedacht om er een duidelijke lijn in te houden en om genoeg nummers beschikbaar te houden.

Gewoon afspraak dus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je voegt nu toe aan je vraag dat je erop gewezen bent dat een telefoonnummer altijd uit 10 cijfers bestaat, maar met het voorbeeld 0900-8840 heb ik toch denk ik wel aangeven dat dit niet voor alle telefoonnummers geldt?

Overigens geldt het wel voor alle 'gewone' telefoonnummers.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry 8844 natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx voor de info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ook. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk!

Andere antwoorden (4)

Reguliere telefoonnummers in Nederland hebben 10 cijfers, maar bel je naar het buitenland, dan kent het telefoonnummer al tenminste een cijfer meer.

Daarnaast zijn servicenummers (0900, 0909, 0906, 0800) vaak korter, en het kortste nummer in Nederland die we kennen is natuurlijk 112.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland werd op 10 oktober 1995 de nummering gewijzigd in Operatie Decibel. Daarbij werd de lengte van de netnummers gestandaardiseerd. Hiervoor had iedere stad zijn eigen netnummer bestaande uit een nul gevolgd door nog maximaal 4 cijfers. De nul was eigenlijk geen deel van het netnummer, maar een automaatopdracht voor interlokaal kiezen. Een abonneenummer kon bestaan uit drie tot zeven cijfers. Het hele telefoonnummer bevatte, inclusief de nul, acht tot tien cijfers. Na de omnummeringsactie van de KPN kreeg iedereen een tiencijferig telefoonnummer, en het overgrote deel van de aansluitingen daarmee ook een nieuw telefoonnummer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En onder het motto: 'Wie tot tien kan tellen, kan de hele wereld bellen' kregen we toen nieuwe nummers als dat nodig was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf het ontzettend kitsch vinden om dat "Operatie Decibel" te noemen. Maar dat zal aan mij liggen.
In de jaren negentig kwamen er zoveel telefoonaansluitingen, dat de nummers op dreigden te raken in sommige netnummergebieden. Bovendien wilde men geen nummers meer die met 11 beginnen, want die wilde men internationaal voor alarmnummer 112 reserveren. Nieuwe telefoonmaatschappijen moesten ook nummerseries krijgen, dus bepaalde begincijfers moesten gereserveerd worden. Ook 0800 en 0900 werd alvast gereserveerd.

In het vernieuwde nummerplan hebben ze gemakshalve het aantal cijfers zoveel mogelijk gelijk getrokken en 10 cijfers was genoeg. Technisch is het handig als je weet dat er niet meer dan 10 cijfers komen, want dan hoeft het apparaat nooit op een elfde cijfer te wachten.
In het als bron genoemde artikel staat ng meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door kengetal voor staat weet je uit welke plaats je gebeld word