Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om een computerscherm als tv gebruiken?

Ik wil dus graag een TV kopen maar ook een computer/scherm. Ik heb niet heel veel ruimte en wil daarom graag op het scherm van mijn computer de tv programma's kijken. (Dus niet uitzendgemist maar het kastje van KPN op mijn computer/scherm aansluiten) en gewoon TV kunnen kijken.

Is dit mogelijk? Zo ja, hoe moet het dan worden aangesloten? Op het beeldscherm of op de computer met een speciale kaart? En met welke dingen moet ik rekening houden? Is de kwaliteit minder? Moet ik een beeldscherm kopen met speciale aansluiting?

Hopelijk is mijn vraag duidelijk...

Toegevoegd na 22 uur:
Nog wat vragen, naar aanleiding van het antwoord van MrData:

Wat voor TV kaart moet ik aanschaffen? Heeft iemand een foto als voorbeeld?

Is het niet zo dat als ik nu TV wil kijken, ik ook de computer aan moet hebben?
Hoe neem je uitzendingen op via de computer?

Ik ben nog opzoek naar een PCI-E kaart. Moet ik hierin ook nog ergens rekening mee houden? Bijvoorbeeld de aansluitingen die erop zitten?
Hebben de specs van je computers veel te maken met dat van je TV kwaliteit? (haperingen?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je beide nog niet hebt, is het te overwegen een TV-kaart voor je computer te kopen. Deze zijn er zowel in PCI (insteekkaart) als USB uitvoering.

Ik heb dit nu thuis en wil nooit meer anders. Voordeel van dit systeem is dat je nooit meer hoeft te schakelen van PC naar TV en terug, je kijkt beide via de computer. Je hebt er gelijk een videorecorder bij, want via de computer kun je uitzendingen gewoon opnemen.

Bijkomend voordeel is dat je makkelijk je TV beeld even klein maakt en tussendoor een filmpje via je computer kijkt. Het geluid kan via de geluidskaart uitgang van je computer rechtstreeks naar je audio installatie.

Het is niet helemaal wat je vroeg, maar wel een uitstekend alternatief.

Als je vragen hierover hebt, verneem ik die graag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan kan... Er zijn monitoren met TV aansluiting, HDMI (dus de box van KPN via HDMI), DVI, etc.

Anders via je PC maar dat wil je niet als ik het goed lees...
Je moet dus enkel zorgen dat je nieuwe monitor de juiste aanlsuiting heeft, voor een HD ontvanger is dat dus HDMI, etc.

Kwaliteit is zeker niet minder, vaak hebben monitoren zelf betere resoluties dan TV's ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andersom is veel makkelijker, een TV als monitor gebruiken, heeft ook als voordeel dat je er meer op kan aansluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding