Waar op letten bij aanschaf flatscreen tv?

Hallo,
Binnenkort willen een tv aanschaffen van +- 800€ . Aangezien ik er weinig vanaf weet, hier de vraag: waar moeten we op letten bij aanschaf? ( ben bang om een "verouderd" toestel te kopen..zijn er veel verschillen qua merk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Belangrijkste dingen om op te letten:

Full-HD
100hz (niet meer dan 100hz dat is onzin)
24p (belangrijk voor films/blu-ray)
CI+slot (Als je HD-tv wil kijken zonder kastje)

De bekende merken verschillen soms wel maar dat kan per jaar per model of serie weer veranderen. Waar de echte verschillen in zitten is de techniek. Plasma geeft nog steeds het mooiste beeld, velen geven op de een of andere manier meer om non-beeld aspecten zoals stroomverbruik. Plasma begint wel vanaf 42" dus als je dat te groot vindt zal je toch op LCD aangewezen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb al enige jaren een LG flatscreen TV die nog steeds prima bevalt, helaas wordt deze niet meer gemaakt, maar een vriend van mij heeft sinds enige tijd de LG 37LE5300 en dit is zuinige LED TV met prachtig beeld, hij heeft hem hier goedkoop kunnen kopen en dan wordt hij netjes thuis bezorgd;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aanbevelen van een merk is tricky. Dat zeg ik als tv-monteur met 25 jaar ervaring met allerlei merken.
Iemand wilde graag dezelfde tv als haar buurvrouw-vriendin. Want die was zo blij met haar toestel.
Maar voor haar liep het anders af. Haar apparaat vertoonde allerlei gebreken, terwijl die van haar buurvrouw het nog prima deed.
Ik zeg altijd het beste toestel weet je pas na 10 jaar.
Dus merk zal ik niet noemen.
Wat wel belangrijk is te weten:
Er zijn 3 soorten flatscreens.
Plasma, LCD en LED.
Plasma genereert veel warmte wat tot zwarte achterwanden leidt. Tevens zijn plasma schermen niet zuinig met energie. Het beeld is aardig, maar de meeste merken stappen af van plasma. Ze zijn ook wat dikker.
LCD en LED zijn wat fabricage een beetje hetzelfde, alleen bij LED wordt de belichting van het scherm met LED's gedaan wat energie zuinig is en het toestel veel platter is. Zelfs het platst op dit moment.
Bij LCD wordt de belichting door speciale lampen verzorgd.
Dit wat de soorten betreft.
Andere belangrijke info:
De grootte wordt bepaald door de afstand waar je van het toestel vandaan zit. Te klein en te groot kunnen lastig kijken. Grote toestellen hebben een beeld dat "opgeblazen" is waardoor de details slechter worden en te klein wordt turen en is vermoeiend kijken.
Kijk ook waar je het gaat plaatsen: heeft het een poot om neer te zetten of ga je het met een beugel ophangen.
Let ook op hoe je de kabels wil wegwerken.
Ga je hem ophangen, kijk ook even naar de plek waar de ingangen zitten dat ze niet op een plek zitten waar de beugel in de weg zit.
Ambilight van het zuidelijk merk is ook aardig daar je met minder verlichting in huis tv kan kijken. Ook zuiniger voor de energie rekening.
Kijk naar de afstandbediening. Heeft het veel te veel toeters en bellen, die je meestal niet gebruikt?
De prijs hangt van af hoeveel je wilt uitgeven.
Tenslotte wat merk betreft: Een onbekend merk is geen garantie voor garantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kleine correctie over het energie verbruik van plasma schermen:
Deze hebben een "dynamisch" verbruik, dit wil zeggen als het beeld helemaal wit is, dan verbruikt hij meer dan een lcd scherm. Is het beeld zwart dan verbruikt een plasma veel minder dan een lcd (Panasonic/Pioneer).

Verder is het zo dat plasma een groter kleurenbereik heeft. echter neem dit naarmate de branduren stijgen af. Een lcd is hiermee contant.

Led schermen zijn er ook in 2 soorten (ok tegenwoordig zijn er ook kleine oled schermen).
1) edge led backlight --> alleen in de randen van het scherm zitten de backlight --> goedkoop, nadeel: lagere contrast waarde

2) full led backlight --> betere contrastwaarde nadeel is wel dat deze duurder zijn (ik dacht dat ook alleen Philips deze heeft)

Verder is het belangrijk te kijken naar wat je zelf mooi vind van beeld (uitgaan wat jezelf kijkt , digitaal of analoog)
voorbeeld: Samsung is erg hard met zijn kleuren terwijl Sony veel rustigere/natuurlijker is enja dit is persoonlijk