Is 3D TV kijken slecht voor je ogen?

Discussie thuis met mijn vrouw over de aanschaf van een 3D TV. Ik vind het wel gaaf om erop te kijken. Zij krijgt er echter hoofdpijn van en denkt dat je er scheel van gaat kijken. Kan 3D TV dit soort effecten teweegbrengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Ja, je kan er scheel van gaan kijken. Verder niet geloof ik, wat wel irritant is is dat ik snel hoogdpijn krijg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar normaal tv kijken is ook niet bevorderlijk voor je ogen. Je kan er inderdaad klachten van krijgen omdat er zoveel drukte en effecten voor je ogen afspelen. Je ogen moeten dan focussen tussen een beeld vanaf 4 meter tot aan recht voor je neus, dit kosten je ogen en hersenen veel capaciteit. Hierdoor kun je inderdaad last krijgen van hoofdpijn er dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een andere manier van kijken is, zal je houding tijdens het televisie kijken meer gespannen zijn. Tel daarbij op dat je met de huidige stand van de techniek nog een brilletje op moet, en nog relatief recht voor het beeld moet blijven zitten in een behoorlijk donkere kamer; Dan merk je wel dat je in een niet natuurlijke houding hebt zitten tv kijken. Dit kan resulteren in spierklachten in nek en/of schouders, hoofdpijn en vermoeide ogen.

Dan is er nog het feit dat bepaalde mensen het 3d-beeld niet goed kunnen vormen en de ervaring dus grotendeels missen. Ronduit 'slecht' voor je ogen is het niet. Ze moeten wel harder werken dan wanneer je 'gewoon' tv kijkt. Maar zou je het rustig opbouwen dan wen je na verloop van tijd wel aan het nieuwe tv-kijken.

Maar aan de andere kant; Voor het dagelijkse gebruik zal de tv toch voor 90% 2d-beeld weergeven; Standaard worden gewone tv-uitzendingen nog steeds in 2d doorgegeven.

Mijn eigen bescheiden mening is dat de lol er gauw afgaat om nog strak rechtop met een brilletje in een donkere kamer naar een film met minder levendige kleuren te kijken dan ontspannen languit op de bank een 'oud' full-hd blu-raytje in 2d.

Ik ben blij dat ik mijn 3d-tv weer heb verkocht. :) Ik wacht liever nog even totdat de techniek nog minder haperingen vertoont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb jij zeker nog nooit over de (passieve) cinema 3D televisies van LG gehoord, want een groot deel van jouw argumenten zijn bij deze televisies niet van toepassing. (Bijv. De kleurweergave is zo goed als het zelfde als 2D en je kunt zelfs liggen met die 3D techniek.
Wil hier graag wel aan toevoegen dat dit toch ook wel erg persoonlijk blijkt te zijn: de een ervaart klachten, de ander geheel niet... Eigenlijk zou een medicus hier misschien zinnig op kunnen antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf in het bezit van een 3D tv, en ik ervaar het niet als slecht voor m,n ogen.
maar mijn ervaring is wel dat je na 1 film het wel vermoeider aanvoelt dan dat je 2D hebt gekeken, maar ik zou het niet willen missen, persoonlijk vind ik het top,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is alleen nog maar onderzoek gedaan, dat heeft aangetoond dat het vermoeiend is (en al stukken minder als de film goed geschoten is zoals Avatar) en bij sommige wat lichte hoofdpijn kan veroorzaken.

Er is geen enkel onderzoek dat schadelijke effecten heeft aangetoond, van een dag hard werken kan ik ook vermoeid worden en sommige zullen ook wat lichte hoofdpijn ervaren erna. Ik ga er echter vanuit dat je vriendin nog steeds wil dat jullie (of een van jullie) gaat werken.

Daarnaast zal (zoals al gezegd) het aantal uren dat je daadwerkelijk 3D gaat kijken zal minimaal zijn. Als je een echte filmkijker bent moet je al flink je best doen om een jaar lang elke zondag een 3D-film te kijken. De 90% 2D aanname die gedaan is kan je zien als een lage schatting, ik zou eerder 97%-99% zeggen (als je veel tv kijkt).

Ik heb persoonlijk niks met 3D-films (ben flink teleurgesteld in het effect, zie het als een overhypte gimmick) maar de schadelijkheid lijkt me niet de reden om het af te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij wacht zeker op OLED tv's? Ik heb er wat over gelezen, die schijnen echt zo'n helder beeld te geven, dat de digitale HD kanalen van nu zelfs nog niets voorstellen op de beste tv's.
er zijn mensen die er flauw van vallen. maar heb nog nooit mee gemaakt dat iemand er last van had
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is het niet schadelijk
maar ik heb zelf ook een tv en naar mijn idee is ondertiteling de boos doender
zonder ondertiteling heb ik nergens last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is bij iedereen anders, sommige kunnen er hoofdpijn door krijgen, maar sommige ook niet. Dat licht aan je ogen..