Hoe repareer ik de afstandsbediening?

De afstandsbediening van de televisie doet niet helemaal meer wat hij moet doen; de + en de - voor het wisselen van kanalen werkt alleen nog maar als ik de knoppen heel diep indruk.

Nou kan ik natuurlijk voor een appel en een ei een universele afstandsbediening kopen, maar eerlijk gezegd heb ik een hekel aan die dingen omdat er altijd knoppen op zitten die ik niet hoef, knoppen die ik wel wil, zitten er niet op en de helft van de knoppen doen niet wat ze moeten doen (ondanks dat ik 'm toch echt helemaal zoals de handleiding aangeeft goed ingesteld heb).

Weet iemand waar het door komt dat deze knoppen zo slecht reageren en een goeie manier om er wat aan te doen?
Heb de AB al open gehad en hij is schoon...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Je hebt hem al uit elkaar gehad dus hoef ik dat niet uit te leggen. Leg de bovenste helft van de afstandsbediening met het knoppenmatje naar beneden en reinig het matje met alcohol (70/90%) of spiritus. maak ook de printplaatcontacten hiermee schoon. Soms volstaat dit maar meestal spuit ik een beetje contactspray op een kwastje en ga hiermee nogmaals over de contacten van de printplaat en de contacten van het knoppenmatje.
Gebruik wel contactspray en geen WD40. Mvg. TX

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie dat ik een stukje vraag ben vergeten. De reden dat hij het niet doet is dat er tussen de knoppen en de printplaat geen contact wordt gemaakt. Het diepe indrukken kan op den duur averechts werken en een breuk in je printplaat veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is blijkbaar iets losgekomen in uw toestelletje.
Het kan zijn dat de printplaat niet meer op zijn plaats zit.
Open doen, nazien en corrigeren, gelijktijdig eens grondig kuisen, vooral de kontakten.
Let op met contact spray !
TIX electric is de beste, ook op elektronische componenten, die laat geen residu achter.
Kontakt 60 is uit den boze, die gaat op termijn zelfs uw koper oxideren (groen uitslaan) en gaat bepaalde oscillerende kringen ontregelen, vooral op hoge frequenties.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik ben er bijna zeker van dat u nog een nieuwe kunt kopen bij de dealer van uw merk, tenzij het een exotisch iets is en oeroud.
Die universele zijn inderdaad hun geld niet waard.