De kleuren van KPN TV zijn lang niet zo goed als m'n oude kabel. Hoe kan dat?

Bijv. de lichtere gedeeltes: in die gedeeltes zit (onderling, dus tussen de lichtere tinten) veel minder contrast (alles wordt nogal wit, zeg maar) dan op m'n oude kabelverbinding. Dit op dezelfde TV. Dus ik denk, ik koop een nieuwe TV (>50 inch). Maar daar is het precies zo bedroefd met de kleuren gesteld. Kan 't trouwens niet meer met de kabelverbinding vergelijken, want die is opgeheven - ik wil natuurlijk niet bij 2 providers zitten ;).
Kennissen van mij hebben al wat langer digitale TV, en ook daar (ander bedrijf) heb ik dat idee.
Ligt dititale TV qua kleuren gewoon mijlenver achter de ouderwetse kabelverbinding?
Uiteraard heb ik van alles geprobeerd met contrast, helderheid, kleuren, etc. Kan er geen verbetering in krijgen. Zowel HDMI-kabel als 2 verschillende scart-kabels geprobeerd. En dus twee verschillende TV's.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb hier analoog en digitaal (beide kabel van Ziggo). maar zie niet wat je bedoelt. Heb er ook nog nooit iemand over horen klagen (op AVfora oid). Wat ik wel zie is de limitatie van 576i (analoge kabel) op een 50" 1080p scherm. Op mijn CRT ziet analoge kabel er nog steeds prima uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
't Valt ook lang niet altijd op; wel bij bepaalde films zoals bij Oblivion waarbij sommige scenes véél te wit zijn.
Als je met digitale TV bent opgegroeid, en dat is er natuurlijk al een tijdje, zal je ook niet anders gewend zijn. (Dan heb ik 't over de mensen die op AVfora posten.)
Bij bijv. het journaal valt het niet zo op, totdat je snel wisselt tussen kabel en digitaal; dan valt je op dat er flink gehakt is in de kleuren. Wat Turrebo zegt, klinkt logisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt echt ADSL nu? Ik nam aan glasvezel(heeft KPN ook) . Waarom ben je van kabel afgestapt? Sneller internet betere TV. Ben met analoog opgegroeid en kijk bijna elke dag nog analoog op de slaapkamer. Op een HDTV moet in mijn opinie gewoon digitaal HD (zou je reactie wel eens willen zien als je analoog op je 50" TV gooit, kan me niet voorstellen dat het betere contrast van analoog het dan wint van het scherpere beeld). Wellicht dat het probleem meer bij KNP ligt dan bij digitaal(HD). http://forum.kpn.com/t5/Televisie/HD-tv-is-geen-HD-bitrate/td-p/80806 http://nl.hardware.info/nieuws/19201/kpn-komt-met-hdtv-beeldkwaliteit-valt-tegen http://www.totaaltv.nl/nieuws/13727/kpn-verhoogt-bandbreedte-hd-niet.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://tweakers.net/nieuws/99987/kpn-verhoogt-bitrate-hd-kanalen-glasvezelklanten-tot-12-komma-75mbit-s.html Zelfs met glasvezel komt KPN nu pas met hogere bitrates.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na de update van KPN van een aantal weken geleden vind ik dat mijn beeld, d.w.z. de scherpte en het contrast,, enigszins verslechterd is. Ik heb nog steeds dezelfde tv.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had niet alles in 1; nu wel. Om de totaalkosten lager te laten uitvallen. Maar anders moet ik maar een aales in 1 nemen met kabel ipv KPN.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aales = alles

Antwoorden (2)

KPN yv gaat via ADSL, oftewel de telefoonlijk. ADSL heeft veel minder bandbreedte dan kabel, dus zal KPN een truc moeten toepassen om toch goede (vloeiende) beelden op je tv te laten zien; veel compressie en minder beeldinformatie.

Met kabel kan er veel meer informatie tegelijkertijd worden verstuurd, dus ook veel gedetailleerdere kleurinformatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
De bandbreedte van ADSL is inderdaad lager dan die van kabel, maar bij (digitale) kabel komen ALLE kanalen tegelijk binnen. Bij KPN komt alleen het kanaal waar je naar kijkt binnen, en zelfs bij een lage bandbreedte van 4 megabit/sec kun je nog een prima HD signaal hebben. De compressie heeft ook meer invloed op hoe het eruit ziet bij grote bewegingen/veranderingen in het beeld, en niet op de kleurweergave.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4mbit/s geeft geen fatsoenlijk HD-signaal. Ziggo doet meer dan 10mbit/s bij HD en KPN geeft ook meer dan 4 mbit/s. Even voor de duidelijkheid DVD doet al 8mbit/s
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video#Data_rate Kan me op een gegeven moment voorstellen dat compressie ook de kleurweergave niet ten goede komt. http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_artifact#Block_boundary_artifacts
"that is the coefficient which represents the average color of a block, is retained, and the transform block is only a >single< color after reconstruction." Nou zou in dat geval de blockartifacts eerder als probleem opvallen dan het verlies van kleurcontrast, maar geheel onwaarschijnlijk is Turrebo's antwoord ook niet. Ik zou ook het probleem eerder bij KPN(ADSL) leggen dan bij digitaal. Heb bij Ziggo digitaal namelijk geen probleem met kleurweergave.
gvrox
9 jaar geleden
DVD is MPEG2, en de HD uitzendingen zijn (meestal) in h.264 , en dat is een stuk efficienter. Ben het met je eens dat je liever een stuk meer dan 4mbit wil hebben, maar dan nog verklaart een lage bandbreedte niet het kleurcontrastprobleem.
Wat jij beschrijft krijg je als je het REC709 colorspace instelt, deze is speciaal bedoeld voor HDTV. Bij deze SMTPE standaard wordt luminantie(blacklevel) als 8 bit gedefinieerd, waarbij zwart op waarde 13 ligt en wit op waarde 241(op een schaal van 0-255) Maar je settopbox én je nieuwe TV moeten dan wel beide als zodanig worden ingesteld anders krijg je dus zo'n witte waas... Een voordeel t.o.v. REC601 wat echt op 0 begint en op 255 eindigt voor wit is dat je niet lager kunt dan 0. Met REC709 kun je veel dieper zwart voorspiegelen(zo'n 13 niveau's dus) Zie voor verdere uitleg over REC709 colorspace op: http://en.wikipedia.org/wiki/Rec._709
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm... Helaas biedt zowel TV als xperia geen REC opties. Althans heb alle instellingen lopen doorzoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
REC709 en REC601 zijn profesionele benamingen voor colorspace... Ik denk dat je het op de TV onder die noemer moet zoeken...