Wie heeft er een oplossing voor dit? Mijn tv laat verschrikkelijk veel stof achter op het behang. Wat kan ik hieraan doen?

Het is een oude tv met zo'n dikke achterkant. Ik neem de tv en het behang erachter regelmatig (d.w.z. om de andere dag)met een licht vochtig doekje af. De tv staat op een kastje en zowel de tv als het kastje kunnen niet verder naar voren geschoven worden.
Ik heb pas opnieuw laten behangen en ik wil dit nieuwe behang graag nog een tijdje schoon houden.

Wie heeft er een goede oplossing? Een nieuwe tv is voorlopig ook geen optie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou een antistatische spray kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.

Het beste antwoord

Een simpele en duurzame oplossing is een lucht ionisator (ofwel luchtreiniger) te plaatsen in de woonkamer.
Dit zijn apparaten die de lucht zuiveren door de stofdeeltjes in de lucht een negatieve lading te geven waardoor deze als het ware uit de lucht 'vallen' en niet meer op kunnen stijgen.

Doordat er op deze wijze veel minder stofdeeltjes in de lucht zijn (praktisch 0) kan je TV deze ook niet meer aantrekken en blijft inwendig veel schoner.

Een simpele ionisator hoeft niet veel te kosten (voor een paar tientjes heb je ze al) en het stroomverbruik is verwaarloosbaar.
Google maar op 'luchtreiniger'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien zit er stof van binnen, dus misschien is er een mogelijk de binnen kant van je tv te laten ontstoffen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.
Er spelen twee oorzaken:
- de hoge spanning in het toestel trekt stof aan.
- de warmte die trek veroorzaakt.
Als vervanging geen optie is, kun je het probleem oplossen, of in ieder geval verkleinen, door de afstand tussen het toestel en de muur te vergroten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord maar de ruimte tussen het toestel en de muur vergroten gaat dus niet zoals ik al in mijn vraag schreef. Of ik moet de hele kamer "verbouwen" maar dat brengt weer andere problemen met zich mee en is derhalve ook geen optie.
Ik zou zoveel mogelijk stofzuigen en afstoffen. Door de warmte van de tv wordt lucht vanaf de grond aangezogen en de warme lucht circuleert achter je tv naar boven waarbij het stof neerslaat op je behang. Maar het is wel heel erg zoals je dat beschrijft. Je kunt afwasbaar behang achter je tv plakken. Ook wordt een tv statisch geladen en trekt stof aan; als je de tv uitdoet laat het stof los en wordt door de nog aanwezige hitte uit je tv gezogen door de stroming die nog even blijft bestaan.