Waar moet je op letten bij aanschaf van een beamer?

Ik wil een nieuwe beamer kopen voor het komende WK voetbal. Waar dien ik op te letten voor een goed scherp beeld? En welke winkelketens hebben een ruim assortiment?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch niet voor openbare vertoning? want dan heb je zo een paar streng kijkende mannen op de stoep staan.

Antwoorden (5)

Veel verstand heb ik er niet van, maar twee jaar geleden heb ik een SHANT-beamer gekocht.
Reden lamp heeft een levensduur van ca. 5000 uur
Nieuwe lamp kost slechts 50 euro
Lage aanschafprijs beamer € 270,= (het scherm is duurder)

Beamer wordt veel gebruikt daar ik een bioscoop heb gebouwd, en ik ben zeer tevreden over het apparaat.
Ding verkopen ze op de Steenweg in Utrecht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je wil met je beamer naar Zuid-Afrika rijden? Dat is niet aan te raden, die word gegarandeerd gejat onderweg. Maar in principe is alles wat je bij de dealer koopt van geweldige kwaliteit.

Goed, nu een echt antwoord op je vraag:

Bedenk eerst eens of je 4:3 of 16:9 wil gaan projecteren. Daarnaast zou ik zeker wat geld reserveren voor een scherm, op een muur projecteren is echt zonde imho. Voor een euro of 100 heb je trouwens een prima zelf-span-schermpje.

Verder is het nuttig om te bedenken of je je kamer goed verduisterd krijgt, als je dat niet voor elkaar krijgt moet je een projector met meer lichtopbrengst kopen of alleen 's avonds tv kijken. Des te groter je projecteert des te minder lichtopbrengst je overigens overhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide antwoorden hiervoor zijn nuttig, dus levensduur van de lamp en lichtopbrengst hiervan. Houdt ook rekening met de prijs van de lamp als deze vervangen moet worden. Als er een eco-mode opzit kan dit gunstig zijn voor de levensduur van de lamp en de geluidsproductie, maar negatief voor de lichtproductie.

Als je m in ecomodus kan gebruiken is dit dus aan te raden. Een lamp kost snel 100 - 200 euro voor 2000 - 4000 uur, dus zo'n 5 cent per uur. 2000 uur is al best veel, zo'n 3 jaar als je m elke dag 2 uur gebruikt. Bovendien is de lamp dan niet stuk, maar geeft hij dan minder licht, dus kan je minder vaak de eco-modus gebruiken.

Als je het niet helemaal kan verdonkeren is het fijn om een beamer te hebben die minimaal 2000 ansi-lumen kan projecteren, liefst dus al in de eco-modus. Dit moet tegenwoordig geen probleem zijn.

Daarnaast zijn nog een aantal dingen belangrijk, maar gedeeltelijk is dat ook persoonlijk. Veel hangt natuurlijk ook af van je budget.

Sowieso belangrijk is resolutie. Voor gewoon tv kijken is 640 x 480 al voldoende, maar als je HD-signaal hebt of ook Blue-ray DVD's op hoge resolutie wil kunnen bekijken kan je kijken naar beamers met 1024 x 768, ook zelfs een HD beamer van 1900 x 1080. Dit gaat echter wel snel in prijs omhoog.

Daarnaast is contrast erg belangrijk, dit geeft aan hoe zwart zwart wordt op je scherm.

Persoonlijk vind ik geluid erg ook belangrijk, meer dan 30 dB vind ik storen worden.

Dan heb je nog zoom, als je je beeld qua grootte wil veranderen zonder de beamer te verplaatsen is dit nodig.

Als laatste is techniek belangrijk. De meeste nieuwe beamers gebruiken DLP technologie, dat is een kleurenwiel waardoor je als je je ogen snel over het beeld beweegt witte puntjes uiteen ziet vallen in de drie kleuren van het kleurenwiel. Dit heet het zogenaamde rainbow effect, genoeg over te vinden.
Het alternatief is geloof ik LCD, en er komen ook nog andere technologieën aan zoals laser, maar dat zal nog wel even duren.

Vind ik ook vervelend, maar dit zijn wel stuk goedkopere beamers.

Verder... Kijk naar de ingang die je wilt gebruiken, of er bijvoorbeeld HDMI op zit, en of je een speakertje erin wilt of niet. (meestal geen verschil in prijs)

Verder kan ik niet zoveel bedenken, misschien grootte en gewicht voor als je m mee wilt nemen.

Je kan veel info vinden en beamers vergelijken op http://www.aboutprojectors.com

Zelf heb ik vorige maand de Acer x110 gekocht, en ben hier erg tevreden mee... Succes met de overwegingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je op moet letten hangt sterk af van zowel de omgeving als het formaat waar je op wenst te projecteren.

Het belangrijkste is dat de 'lumen' (lichtopbrengst) hoog genoeg zijn voor jouw doel. Je ziet nu veel stuntprijzen voor beamers met een wat lage lichtopbrengst. Die zijn over het algemeen prima voor in de woonkamer. Wil je geld op lampen en energie besparen, kan je in theorie ook LED projectoren gebruiken maar die hebben echt een volledig verduisterde omgeving nodig als je er een beetje van wilt genieten.

Wat lastiger om te bepalen is de kwaliteit van de lens. De bolling van de lenzen bepalen deels het formaat dat geprojecteerd kan worden op een bepaalde afstand, maar ook weer de vertekening en voor een deel de lichtopbrengst.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je weet waar het beeld vandaan komt. Niet alle beamers (of de meeste) hebben een ingebouwde (HD) tuner. ook is het belangrijk dat je weet wat je er nog meer mee wilt doen (i.e. spelcomputer(s) aansluiten?). Het is handig om voor je gaat winkelen, je goed in te lezen in het woordenboekje op de onderstaande site zodat je weet waar verkopers het over hebben.

Op die site staan ook een aantal verkopers van beamer lampen. Wellicht ook handig om te kijken hoe lang een lamp mee gaat en wat vervanging kost. Bereken daar het wattage mee en je hebt een perfecte indicatie wat een beamer per uur gaat kosten.

Onder het kopje simulatie kan uitzoeken of de beamer die je op het oog hebt ook daadwerkelijk op het formaat kan projecteren dat jij wilt.

Ook kan je informatie vinden over accessoires zoals schermen of wellicht het gebruik van beamer muurverf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij 2e hands weet ik alleen dat je goed moet opletten op de lamp leeftijd. :)