Het rode lichtje knippert op mijn Loewe Concept tv, wat is er precies mis?

Sinds een paar dagen reageert de tv niet meer op de afstandsbediening en het standby knopje knippert gewoon rood. Heel raar.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.2K
Amadea
8 jaar geleden
Batterij van de afstandsbediening leeg?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ligt niet aan de afstandbediening. De tv reageert ook niet op manuele input.

Antwoorden (1)

Bij vrijwel alle TV's duidt een knipperend 'Stand-by' lampje en het niet reageren op afstandbediening en/of knoppenbediening op een probleem met de voeding van het toestel. Ofwel, de stroomvoorziening van het toestel is defect geraakt.

De voeding van een TV wordt verzorgd door een elektronisch geregelde voedingseenheid die voor een klein deel uit kleine transformatoren bestaat maar grotendeels uit reeksen elektronische spanningsregelaars die de benodigde spanningen verzorgen. Deze spanningen variëren van polariteit en grootte. Zo komen vaak negatieve spanningen voor bijv . -3V, -5V maar evengoed positieve zoals +5V, +12V +20V en 0V enz.

Als een van deze spanningsregelaars er de brui aan heeft gegeven zal de TV dat laten merken door niet meer op te starten en het Stand-by ledje te laten knipperen.
Helaas is bij veel TV's van veel merken de voeding een zwakke schakel die vaak de meeste problemen geeft.