wat is een videostandaard?

wat is het verschil tussen de videostandaard NTSC en PAL/SECAM?
ik heb alles gefilmd met een spiegelreflexcamera, over welke videostandaard gaat het dan?
Bedankt :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afhankelijk van je camera kun je waarschijnlijk instellen welke standaard je wilt gebruiken. RTFM

Het beste antwoord

NTSC wordt in de VS gebruikt en PAL/SECAM in Europa. SECAM is voornamelijk Frans.
Bij NTSC kunnen de kleuren verlopen (Daarom spottend Never Twice the Same Color genoemd) en zijn de vroeger Amerikaanse series zo flets. In Europa (Philips) is er iets op gevonden om de kleuren stabiel te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
super duidelijk uitgelegd, bedankt! ;-)

Andere antwoorden (1)

Een (analoge) videostandaard definieert het aantal beeldlijnen, het aantal beelden per seconde, en hoe kleurinformatie in het analoge signaal overgestuurd wordt. PAL, SECAM en NTSC zijn zulke analoge videostandaarden.

Bij een digitale opname heb je te maken met de beeldresolutie (aantal pixels horizontaal en vertikaal, dat laatste komt overeen met aantal beeldlijnen) , aantal beelden per seconde en op welke manier de data gecomprimeerd is. Waarschijnlijk heb je op 1280x720 (=720p) of 1920x1080 (1080p) opgenomen, dat zijn dus HD standaarden en geen PAL, SECAM of NTSC.
gvrox