Is het hebben/gebruiken van een verborgen camera verboden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang men er maar niet achter komt niet :-)

Het beste antwoord

Op grond van privacy-overwegingen is wetgeving ingevoerd over cameratoezicht.
Deze wetgeving geldt voor bewakingscamera's en ander al dan niet heimelijk cameratoezicht, maar ook voor iedereen die fotografeert of filmt. In het openbaar of op privé-locaties. Uit hobbyisme, voor een (amateur- of professionele) film of om een andere reden.

Filmen of fotograferen op een voor het publiek toegankelijke plaats mag, maar de aanwezigheid van camera's moet duidelijk aangegeven zijn. In besloten ruimtes -waaronder ook op het werk- mogen mensen in beginsel niet worden gefilmd. Er moet een zwaarwegend belang zijn. En ook nu moet het expliciet aangekondigd zijn.

Bij publicatie van zo'n film of foto moet rekening worden gehouden met het portretrecht van afgebeelde personen. De politie heeft hier een bijzondere positie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe zit het dan met Bananasplit?
Als het "slachtoffer"toestemming geeft voor publicatie is er natuurlijk niets aan de hand. Maar stel dat hij boos wordt en aangifte doet. Kunnen de makers van het programma in zo'n geval vervolgd worden, ook als de opnames niet worden uitgezonden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn nogal wat Banana split grappen met mensen die niet de quit-claim wilden tekenen.. en dus ook niet uitgezonden. Als mensen van-te-voren horen dat er een verborgen camera is dan wordt het niet zo lollig.... En meer dan personen in een belachelijke positie neerzetten is het niet... het wordt pas problematisch als je kwaadaardige dingen aan het licht wilt brengen d.m.v. een verborgen camera, maar daar is bij Banana split geen sprake van.