Hoe werkt de voedingsspanning op de microfooningang van een camera of DSLR?

Sommige moderne externe microfoons voor video- en DSLR-camera's werken met een voedingsspanning die van de camera afkomstig is. Dat spaart batterijen en dus gewicht in de microfoon.
De voeding wordt, net als bij de fantoomvoeding van een professionele condensatormicrofoon, op de ingang toegevoegd. Tot zo ver wat ik er al van weet. Maar wat ik nog niet weet: als ik zo'n microfoon voor andere toepassingen wil gebruiken, zal ik een ingang moeten maken die dezelfde voedingsspanning met een vergelijkbare weerstand op de ingang moeten toevoegen. Maar hoe hoog is de spanning? En welke weerstand moet ik gebruiken? Ik ben namelijk bang dat ik mijn microfoon kapot maak, als ik ga experimenteren. En op internet kan ik deze gegevens nergens vinden. In de handleiding van de microfoon of de camera al evenmin.
Voorbeeld: de Tascam TM-2x

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
1K

Het beste antwoord

Beste wieri347,

Over de weerstand hoef je je geen zorgen te maken, wanneer de spanning die je aansluit op de microfoon overeenkomt met wat de microfoon nodig heeft gaat het goed.

Je kunt er op drie manieren achter komen wat de spanning is die de microfoon nodig heeft:

1) Zoek online de handleiding van de microfoon op of benader de fabrikant met deze vraag.

2) Zoek online de handleiding van jouw camera op en kijk welke spanning de camera uitstuurt op de aansluiting waar de microfoon op komt of benader de fabrikant met deze vraag.

3) Koop een goedkoop plugje die hetzelfde is als die aan je microfoon, soldeer er een paar draadjes aan en meet met een multimeter de spanning.

Succes.

John van Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
1) In de handleiding staat 600 ohm afsluitimpedantie, dat is dus niet de weerstand die ik zoek. Daarachter staat tussen haakjes 2,5 Volt, daar zullen ze dan de voedingsspanning wel mee bedoelen.
2) Heb ik gedaan, staat er niet in. Ook niet in de handleidingen van vergelijkbare camera's.
3) Da's een listig idee. Dat zal niet zo lastig zijn. Je opmerking dat de weerstand er niet toe doet, stelt me nog niet gerust. Waarom zit er in dergelijke schakelingen dan toch altijd een weerstandje?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Suggestie (3) inmiddels uitgevoerd. Resultaat: op het linker- en rechterkanaal wordt beide 2,2 V gezet. Grappig detail: ik mat eerst niets; de 2,2V kwam er pas op te staan nadat ik de opname startte.