hoeveel ampère vraagt een transformator?

als ik nu een transformator heb en ik wil weten hoeveel ampère hij verbruikt moet ik dan de weerstand van de wikkelingen meten en dan de wet van ohm gebruiken dus bv. ik meet 10 ohm dan doe ik 230v/10ohm=23a dus dan vraagt hij 23a klopt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Reddie
8 jaar geleden
Nee. Ga maar na.
De transformator zou dan 230V*23a=5290W verstoken.
Daar kun je je hele huis mee verwarmen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tot de transformator doorbrand dan ;-)

Antwoorden (1)

Nee, dit klopt niet.
Ten eerste heeft de primaire spoel een grote zelfinductie die de stroom beperkt.
Ten tweede speelt de belasting aan de secundaire kant een zeer grote rol.
Hoeveel ampère de transformator met belasting trekt kun je niet precies berekenen, maar zul je moeten meten.
Een transformator is echter bedoeld om aan de secundaire kant een andere spanning af te leveren aan een belastend apparaat.
Als je weet welke spanning (V2) er secundair uit komt, en welke stroom (I2) het apparaat trekt, kun je (met verwaarlozijg van koper- en ijzer-verliezen) stellen dat hetzelfde vermogen (V2*I2) aan de primaire zijde er in gaat.
En kun je dus ongeveer stellen dat 230V*I1 = V2*I2.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dus je kan niet berekenen hoeveel ampere hij vraagt heefd de hoeveelhijd dat hij vraagt iets te maken met de 2de spoel of alleen met zichzelf?
Reddie
8 jaar geleden
Hij vraagt niets voor zichzelf. Ook niet voor de tweede spoel.
De functie van een transformator is dat hij energie doorgeeft aan wat er aanhangt als belasting, maar dan met een andere spanning.