hoe verminder je ampère?

als ik een bv 11a heb op 230v hoe krijg ik dat naar beneden naar 10a maar nog altijd op 230v gaat dit zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (3)

Dit kan niet. Dat komt door de wetten van elektrische stroom. De wet over de verhouding van ampèrage, vermogen en voltage luidt als volgt: P=U*I, oftewel het vermogen(Watt)=Voltage(Volt)*Ampèrage(Ampère). Het vermogen bij een apparaat kun je niet instellen. Vergelijk het met eten, jij kunt zelf ook niet bepalen hoeveel boterhammen je op een dag moet eten om continu verzadigd te blijven.
De enige manier om het ampèrage te veranderen in deze situatie is het voltage verlagen, maar je gaf al aan dat dat niet kon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden en je moet gewoon terug naar de basislogica van het opsplitsen (optellen) van elektriciteit. Ik verwijs naar bijv. het artikel op http://www.buchmann.ca/article29-page1.asp waarin gewoon parallelschakeling versus serieschakeling wordt aangeduid, maar nu denk je gewoon 'out of the box' en dus 'achteruit'.

We weten allemaal dat je in je draadloos klavier twee batterijen in serie stopt en ik volg een beetje de schema's op voormelde link, maar in het Nederlands (oplaadbare batterijen kennen dikwijls 1,2 volt, niet oplaadbare dikwijls 1,5 volt, we werken hier met 1,2 volt zoals op de link:
Serieel: 1000 milli ampère vast maar: 1,2 volt + 1,2 volt = 3 volt à 1000 mA
Parallel: 1,2 V maar: 1000 mA + 1000 m1 = 2.000 mA à 1,2 volt
Het wattage blijft hetzelfde als formule van Volt Ampère.

Jouw vraag gaat dus over punt 2, niet over punt 1.

Dus als je nu van je 11 ampère op 230 Volt 10 ampère wil maken, moet je in parallel bijv. 11 keer 'splitsen' en er één verbruiker (bijv. een warmtedraad of gloeilamp) tussen stoppen die op je 230 volt 1 ampère opneemt.

Als je dan terug NA je energievreter van 1 ampère terug je stroomdraden samenbrengt, krijg je daar slechts 10 ampère beschikbaar over. Verbruik je daar meer op dan 10 ampère of 2.300 Watt, dan zal je initiële zekering van 11 ampère je circuit onderbreken wegens oververbruikt.

Het is dus gewoon een kwestie van rekenen en tellen.

Maar: echt goeie vraag, want deze komt in geen enkele van de schoolboekjes voor die ooit gaf, dus ik voeg ze in mijn lijst bij voor examenvragen die niet op punten staan, maar om de 'kraks' uit mijn klas te belonen dat ze veel ruimer denken dan de 'modale leerling' die alles uit het hoofd blokt!

Dus hartelijk dank voor je erg gezonde en nog meer logische vraag.

PS: Dit gebeurt trouwens continu met veel windmolens: Bij weinig wind laat men ze draaien op elektriciteit en VERBRUIKEN ze stroom omdat ze soms te moeilijk in gang komen als de wind weer toeneemt. Eigenlijk, over een globale periode genomen, kun je dit beschouwen als een afname van stroom van X ampère waarna ze later Z ampère leveren om in totaal Z-X = Y ampère netto aan het net te leveren. Weinigen weten dat windmolens dikwijls bij erg weinig wind... elektrische stroom verbruiken. Mijn zoon kwam zelfs ooit in discussie met een leerkracht uit Don Bosco, die later zijn excuses aanbood aan hem en hem vertelde dat ik toch gelijk had nadat hij een windmolen bezocht...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erratum: 1,2 volt + 1,2 volt = 2,4 volt à 1000 mA en moest gelijk zijn aan lijntje eronder qua product. Misschien had ik dit beter verzwegen om te kijken of ze mijn antwoord wel lazen (ik durf dat ook opzettelijk te doen als leerkracht en vind dat soms ook niet mooi van mezelf). +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dezelfde lijn ligt ook de opleiding aan stagiairs: Als ze halogeen lampjes op 12 of 24 volt moeten plaatsen in een plafond, dan leren we ze dat de draden even lang moeten zijn van de transfo naar de meerdere lampen, omdat je anders een effect krijgt dat bepaalde lampjes verder van de transfo almaar minder licht geven. Zij krijgen minder 'elektriciteit' naargelang ze verder van de transfo liggen. +je
Bordensteker
8 jaar geleden
Behalve op een meestal windstille modelbaan worden windmolens niet elektrisch aangedreven omdat ze na een windstille periode anders niet goed op gang zouden komen. Uw verhaal in het PS onderaan het oorspronkelijke antwoord lijkt me een urban legend, en ik zie graag uw gedegen onderbouwing tegemoet.
- Verder merk ik op dat antwoordgevers op GV hun eigen bijdragen niet kunnen plussen; de vermelding +je achter uw eigen errata lijkt me misleidend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+je is mijn paraaf waardoor men al een heel eind kan herkennen dat de tekst van mij komt, zowel per sms als in mails en nu ook in fora voor zoveel als mogelijk en bevat jaren groeisymboliek (+ betekent positieve en soms ook multigelovige positieve houding maar ook positief atheïstisch wetenschappelijk onderzoekend; de j staat o.a. voor justitie en jeugd maar ook voor mijn naam en de Johannes evangelist qua gedachtengoed over naastenliefde, de e kwam er in 2014 bij toen mijn rashond Elgos vergiftigd werd en ik het gevoel kreeg bij de autopsie dat hij mij nu zou leren blaffen, wat ik af en toe nu ook durf doen als 'hij' het nodig acht, maar staat ook voor evenwicht vanuit continuë beweging en de symboliek is voor mij nog veel levensruimer). Maar terug on topic: Is helemaal geen urban legend, ik had een van de eerste windmolentjes op mijn dak in 1997 en volgde tot en met mijn OCMW mandaat alle offertes op van steden en gemeenten op tot 2006 en tot dan waren nagenoeg alle types op die manier gewerkt. De startsnelheid waarbij ze energie produceren is enorm gedaald overigens want die was vroeger soms meer dan 6 m/s en in 1998 waren enkel windmolens in België rendabel die tussen de as Kortrijk (waar ik woon) en Antwerpen stonden met zeewind, terwijl ze nu nagenoeg overal 'rendabel' geworden zijn. Het verschil bijv. in Zeebrugge tussen de windmolens op de nieuwe (ahum van 2000) havenmuren met ze 3 meter dieper IN het water te plaatsen zou ruim 3 à 5% geweest zijn. Bezoek gewoon eens een serieuze windmolen van het Duitse kaliber binnenin en dan zul je weten of dit Urban Legend is... Maar je hebt gelijk, men verzwijgt dit natuurlijk liever: het streelt tegen de haren van de borstkas in van iemand die dweept met 'schone energie' van windmolens als je zegt dat ze soms elektriciteit gebruiken. Concreet: de cut-in windspeed is op dit moment tussen 3 en 4 meter per seconde bij VASTE windsnelheid (de reden dat men in de tabellen speciaal bovenaan 'steady wind speed' zet verzwijgt dat men bij lage windsnelheden meestal net GEEN steady wind speed heeft en soms onder de 3 meter zakt. Het metertje bovenaan de rotor en versnellingskast dient hiertoe overigens. Meestal probeert men tussen 12/14 tot 25 m/s een vast 'rated output power' te produceren, daarboven spreekt men van cut-out. Bij productie van de roterende schoepen (enorme vooruitgang) zelf houdt men ook rekening met de Betz limiet.
Bordensteker
8 jaar geleden
Omdat men dit verondersteld elektrisch aandrijven bij windstilte uiteraard probeert te verzwijgen, zie ik niet hoe een bezoek aan een windturbine mij meer helderheid kan geven. Ik ben in 2013 uitvoerig rondgeleid door het grootste windpark van de provincie Zeeland, waarbij ook onderin een molen uitleg werd gegeven.
Om de zoektocht naar een bron wat te versnellen, heb ik informatie van tegenstanders van windenergie bekeken. Die zijn er uiteraard als de kippen bij om zulke dingen bekend te maken. Maar geen woord over dit elektrisch in gang houden van windturbines tijdens windstilte.
Ik moet daarbij opmerken, dat ik vaak genoeg tijdens windstilte echt alle windturbines in een bepaald gebied stil zie staan. Als ex-zweefvlieger let ik meer dan de gemiddelde burger op de wind. Zaken als cut-out en Betz limiet kunnen buiten beschouwing blijven, want die hebben hier niets mee te maken. Maar wel goed dat u destijds veel offertes opgevolgd hebt. Ik stel mij voor dat u dus technische gegevens hieromtrent nog ter beschikking heeft. Want zoiets opmerkelijks pleegt men ergens voor later te bewaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Schitterend: Kom eens met je zweefvlieger naar Kortrijk/Roeselare:
0. ALLE windmolens tot en met 2008 werden ook gerodeerd in de beginperiode door ze te laten draaien op elektriciteit.
1. Windmolens de 4 daltons langs autoweg in industriezone Evolis: draaien bij windsterkte van 2 m/s. Wat verderop staan er drie nieuwere langs het kanaal naar Zwevegem. Die zie je op hetzelfde moment NIET draaien.
2. Als je dan de autostrade terugkeert en afslaat op de autostrade van Doornik richting Brugge, dan kom je aan de tankhalte van Esso: Deze twee windmolens zie je dan ook draaien bij dezelfde windkracht 2 m/s terwijl ze dat niet KUNNEN, aangedreven. Als je dan opnieuw doorrijdt naar het enorm grote industriepark op Roeselare op het knooppunt met het kanaal Mandel-Leie, zie je dat de windmolens daar terug stilstaan. Ik ga het nog eens filmen en ga inderdaad eens op mijn zolder al die stukken opzoeken en er eens over babbelen met iemand van Eandis die ik de komende weken zoek. Nogmaals: Ik ben wetenschapsjournalist en als je gelooft wat de kranten schrijven, dan pas ben je erg ver van huis. Dat is trouwens niet opmerkelijks, maar inherent aan de constructie. Simpel vraagje: Op jouw Facebook vind ik nergens een lelijke foto van u in een stand die erg beschamend is. Nochtans leeft u toch ook al lang en zou dat toch moeten goed gedocumenteerd zijn. We zijn in een tijdperk van en gaat u een windmolen verkopen en de 'kleine kantjes' ervan benadrukken als u dat doet voor een werkgever? Op zich is dit trouwens geen groot probleem en ik ga van een mug geen olifant maken, maar de zoon van mijn vriendin Thijs Vral bijvoorbeeld studeert nu bijkomende na België in http://www.tudelft.nl/studeren/masteropl/masteropleidingen/sustainable-energy-technology/ en is niet meer zo naïef als vroeger... PS: Die eerste windmolens zijn al van VOOR het PDF-tijdperk en internettijdperk. Ik was een pionier op internet en maakte mijn eerste website met... Word Perfect nog.
Het vermogen van stroom (I of Ampère) is de beschikbare kracht die aanwezig is in een stroomkring. Die kracht is in principe net zo hoog als dat de elektriciteitscentrale kan leveren maar wordt begrensd door een (smelt)zekering die een bepaalde kracht (Ampere) kan doorlaten zonder door te smelten of af te schakelen.

De overblijvende kracht wordt mede bepaald maar niet verminderd door de som van verbruikers van elektrische stroom dat op de stroomkring wordt aangesloten in Watts.
Het Voltage veranderd niet door het aansluiten van verbruikers.

Stel: je hebt thuis een lichtnetaansluiting van 230 V bij 16 Ampère. Die 16 Ampère wordt bepaald door het zekeringtype dat in je stoppenkast is geplaatst.
Je kunt dan tot maximaal 16 x 230 = 3.680 Watt aan verbruikers aansluiten voordat de zekering zal smelten of afschakelen.
De kracht (Ampèrage) neemt echter niet af omdat de bron (de elektriciteitscentrale) Mega Ampères kan en zal blijven leveren.
Daarom ook gaan er bij een directe kortsluiting kortstondig vele honderden Ampères aan stroom lopen die pas gestopt worden bij de eerste de beste zekering die zal doorslaan in de stroomkring.

De enigste manier om af te nemen stroom te verlagen is het opnemen van kleinere zekeringen in een stroomkring of de capaciteit van de bron te verlagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet helemaal juist: Als een bedrijf in je buurt zijn machines om 9 h opstart, is er een gigantisch proces nodig van de elektriciteitsproducenten om deze piek op te vangen en MEER stroom te leveren. 's Nachts IS er minder stroom beschikbaar, vandaar het nachttarief, omdat men met overschot zit. Ik denk dat je een beetje in een taalverwarring zit. Bijvoorbeeld de waterkrachtcentrale van (bij de beroemde waterval van) Coo is louter verlieslatend en 's nachts pompt men met goedkope elektriciteit het water naar het bovenbassin, maar overdag regelt deze centrale met gewoon een waterklep uiterst snel het extra vermogen nodig dat bedrijven nodig hebben. Daarom net dat je bij overschakelen naar alternatieve energie, de bestaande energie eerst nodig hebt en je dubbel zo veel energie moet voorzien, zijnde kerncentrales + windmolens en zonnepanelen. Want 's nachts als het niet waait, schijnt de zon evenmin en heb je 0,0 aan alternatieve energie. En toch heb je licht in de slaapkamer. In België voerden we afgelopen winter dan ook zeer veel NUCLEAIRE energie in bij de pannes in de kerncentrales te België uit... Frankrijk jawel. +je
Bordensteker
8 jaar geleden
@VANBELLEJean
’s Nachts gaat vaak de wind liggen, maar dat is een verschijnsel dat zich alleen in de onderste afgekoelde luchtlaag van de atmosfeer (en daarbij dan nog alleen boven land) voordoet. De lucht bóven de hoogte van een dorpskerktoren blijft in principe gewoon doorwaaien. En boven zee is van een onderbreking door afkoeling als gevolg van uitstraling van het aardoppervlak al helemaal geen sprake. Dat is ook logisch, want de aandrijving door de hogedruk- en lagedrukgebieden wordt ’s nachts niet ineens tijdelijk uitgezet.
Voldoende hoog gebouwde windturbines en windturbines op zee blijven dus gewoon doordraaien. Dat is één van de achterliggende oorzaken van klachten over geluidhinder van windturbines ’s nachts! En in uw zin over het nachttarief spreekt u zichzelf tegen. Er is niet minder stroom beschikbaar, maar er is minder vraag.