Een simlock-vrije telefoon verschilt maar in één opzicht van een geblockte telefoon: de simlockvrije accepteert elke simkaart, van elke provider, de geblockte accepteert er slechts één. Daarmee voorkomt de provider dat je makkelijk kunt overstappen.
De ene telefoon is verder niets anders dan de andere, van het simlockvrij maken wordt hij verder ook niet beter of slechter.

Toegevoegd na 4 minuten:
Die geblockte telefoon was meestal "goedkoop" en dat wil de provider weer terugverdienen via het abonnement. Dat abonnement is dus relatief duur en daarom zou je misschien willen overstappen naar een andere provider.
Die simlock maakt dat moeilijk: het deblokkeren is in het begin duur, dus dat doe je niet. Winst voor de provider!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor daar mankeert niets aan, als je toestel geschikt is.

Na een "einde van contract" en het betalen van een eventuele afkoop som staat het je vrij dat te doen.

Voor andere mogelijkheden moet je de mogelijkheden van je provider er bij halen.

Maar meestal zal je dat niet legaal kunnen doen voordat je contract voorbij is
of met bij betaling voor de maanden dat je het eerder wilt doen.

je moet dan waarschijnlijk het hele contract opzeggen maar je betaald dan wel de rest van de contract periode in 1 keer plus kosten voor afkoop.
en de kosten voor simlock vrij maken
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een vreemde laatste alinea. Je gaat naar de telefoonturk om de hoek maakt je toestel simlockvrij klaar. Simkaart van het abo doe je in een ander toestel kan je gewoon mee bellen of je laat het in een lade liggen, abo zeg je op als het kan. Simlock vrij gemaakte toestel kan je met een andere SIMkaart gebruiken. Afkoopkosten betalen zou stom zijn. Ik zie geen reden omdat te doen. "Maar meestal zal je dat niet legaal kunnen doen voordat je contract voorbij is" Onjuist.
http://www.iusmentis.com/beveiliging/simlock-verwijderen/
Een telefoon simlockvrij maken is niet slecht voor je telefoon. Waarom men dit doet staat in bovenstaande antwoorden. In Nederland moet een simlock één jaar na aanschaf telefoon verwijderd worden door de provider (gratis!) als de klant daarom vraagt.