Verschillen tussen een quartz en automatic horloge?

Nu begrijp ik dat een quartz door trillingen van een kwartskristalletje draait. En een automatic zelfopwindbaar is maar stilstaat als je hem anderhalve dag niet gebruikt.
Ook zou ik graag willen weten waarom een automatic horloge vaak veel duurder is. Kan geen ander voordeel opnoemen dan dat hij geen batterij gebruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Een quartz horloge heeft veel minder bewegende delen dan een automatisch horloge, en hierin zitten vaak al de prijsverschillen, Verder lopen de punten van de asjes van een automaat meestal in robijnen lagertjes. Zie het verschil van uurwerk in bijgaande foto's.

Toegevoegd na 9 minuten:
En het voordeel is dat mijn automatische horloge 35 jaar ,zonder problemen van lege batterij, nog steeds precies op tijd loopt . Het merk mag je raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een automatic horloge is helemaal mechanisch. Er zit een soort half vliegwieltje in, dat de veer van het horloge opwindt bij bewegingen van je arm.
Mechanische horloges zijn veel arbeidsintensiever om te maken dan een quartzkristal gestuurd horloge. Daar zit alleen maar een printje in, dat in grote aantallen wordt gemaakt.
AWM
13 jaar geleden
Vooral de horloges waar veel productiekosten in zitten worden als duur aangemerkt. Soms is een horlogemaker een week bezig met de balans. Dit is het hart van de mechanica. Die uren moeten betaald worden. Ik ben zelf horlogeliefhebber en een duur en automatisch opwindbaar horloge koop ik omdat ik een passie heb voor mechanica. Het is een sieraad dat de tijd aangeeft. Als ik alleen de tijd wil weten voldoet een 5 euro klokkie ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de mechanica zit toch IN de horloge, dus zie je het niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, hoewel er vele open wijzerplaten zijn of geen wijzerplaat hebben (google:skeleton watches) De achterzijde wordt vaak van een saffieren glasplaat voorzien juist om ""het hart te zien kloppen" Ik wil dit graag zien... een tourbillion is eigenlijk de "holy grail" in dynamica en mechanica. Dan praten we over pak em beet 40K voor een meesterwerk dat superkwetsbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correctie vanaf 40K tot Franck Muller Aeternitas Mega 4: ‘s werelds meest gecompliceerde polshorloge van 1,9M.