Rechten foto's celebrities?

Als ik een foto heb gemaakt van mij en een beroemdheid (zowel nederlands als buitenlands), heeft die persoon dan nog rechten aangaande die foto. M.a.w. als ik zo'n foto wil gebruiken voor een wedstrijd mag dat dan of moet ik dan toestemming vragen???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pica?????????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???

Het beste antwoord

Nee dat mag je niet zomaar.

Het gebruik van foto's van een persoon is niet vrij. Een persoon mag tegen een publicatie van zijn foto bezwaar indienen, tenzij duidelijk is dat deze persoon niet het object van de foto is (Dus als je in een menigte zij een concert staat, is het lastig tegen te gaan).

In dit geval wil je de foto gebruiken om er zelf beter van te worden. Dit mag dus niet zomaar.

Alle beeldbanken in de wereld hebbend erhalve ook de clausule dat als je mensen op de foto hebt staan die je ter veerkoop aanbied, je een rechter-waiver van het 'model' mee stuurt, anders wordt deze niet opgenomen in de beeldbank.

Celebs zijn extreem gevoelig voor beeldmateriaal, en ik zou mijn vingers er daarom niet aan branden als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als jij de foto hebt gemaakt of laten maken en er valt verder nix schandelijks op te zien dan lijkt me dat hij/zij gen bezwaar zal maken.
het is dus wel mogelijk maar meestal achteraf
lekker schade claim enzo maar als het een simpele hand in hand of omarm foto is lijkt me niet belangrijk.
14 jaar geleden
Ik zou me toch maar even serieus gaan richting op portretrecht, dat heeft zo'n beroemdheid namelijk wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als jij de foto hebt gemaakt is die foto toch gewoon van jou?
het is eigenlijk net als een foto maken van je buurman...
alleen is een celebrity iets bekender...
hangt er ook vanaf wie je buurman is:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Portretrecht zorgt er alleen voor dat de gefotografeerde zelf die foto ook mag hebben en mag gebruiken.
De fotograaf mag deze foto (mits hij in het openbaar gemaakt is en niet op privégebied) gewoon gebruiken tenzij het "redelijk belang" van de gefotografeerde in gevaar komt.

Als jij wordt gefotografeerd op straat kun je dat dus in principe niet tegenhouden. Behalve als je de dag erna in de krant je foto ziet staan met daaronder "ook zo'n last van overgewicht? koop nu dieetpillen van de vries!".
Dan word jij dus in verband gebracht met obesitas, en dat is natuurlijk niet eerlijk. Dan mag je er dus wel tegen optreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, zou ik wel lachen vinden als dat onder een foto van MIJ zou staan. ;-) Maar ik snap je punt, bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de reactie die ik gaf op jouw reactie op mijn antwoord nog even een klein citaat van mijn bron: Een bekende persoon kan in veel gevallen geld vragen voor gebruik van zijn portret. Een foto met zijn gezicht er op mag dan niet zomaar worden gepubliceerd. Daarmee wordt dus bedoeld dat een bekend persoon al gauw geacht wordt een redelijk belang te hebben bij het gebruiken van zijn portretrecht om betaling te vragen voordat publicatie wordt toegestaan. In die zin is je antwoord dus wat kort door de bocht. Bovendien is je antwoord meer een reactie op mijn antwoord dan een antwoord op de vraag van de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op wie, of waarop reageer je precies Jelle?